”Visst, det gamla var good enough, men detta är så mycket bättre!” - en studie av hur lärare ser på och arbetar med uppdraget med skriftliga omdömen.
Abstract
Sammanfattning:
Syfte:
Bedömning är en stor del av läraryrket och med den nya individuella utvecklingsplan som infördes i juli 008
som även ska innehålla skriftliga kommentarer om elevens kunskapsutveckling har detta arbete utvecklats och
fått en större betydelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare ser på begreppet bedömning och deras
syn på uppdraget med skriftliga omdömen, samt synliggöra de metoder som lärare använder sig av i arbetet med
att skriva omdömen.
Metod och material:
Arbetet stödjer sig på undersökning gjord på kvalitativ metod i form av intervjuer och dokumentanalys av
omdömen.
Resultat:
Resultatet visade att det finns en brist hos ett antal skriftliga omdömen som inte följde Skolverkets riktlinjer.
Denna brist grundade sig i okunskap om de riktlinjer som finns, inställning till arbetssättet, samt att de resurser
som läggs på detta inte räcker, framförallt gäller brist på tid. Många omdömen visade sig dock följa Skolverkets
riktlinjer. Detta verkade grunda sig i en mer positiv inställning till arbetssättet och kunskap om det. De metoder
som visades var att arbeta med mallar av olika slag i arbetet med att skriva skriftliga omdömen.
Betydelse för läraryrket:
Uppdraget att skriva skriftliga omdömen och arbeta med IUP är obligatoriskt för läraryrket och därför högst
väsentligt att undersöka. Som lärare är det viktigt att vara insatt i hur bedömning ska användas för elevens
kunskapsutveckling, samt hur den individuella utvecklingsplanen med de skriftliga omdömena ska stödja detta.
De didaktiska konsekvenserna av ifall bedömning används på fel sätt kan resultera i missbedömningar och
kränkningar.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Åkerlind, Maria
Keywords
Bedömning
skriftliga omdömen
kunskapsutveckling,
Language
sv