• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Visst, det gamla var good enough, men detta är så mycket bättre!” - en studie av hur lärare ser på och arbetar med uppdraget med skriftliga omdömen.

Sammanfattning
Sammanfattning: Syfte: Bedömning är en stor del av läraryrket och med den nya individuella utvecklingsplan som infördes i juli 008 som även ska innehålla skriftliga kommentarer om elevens kunskapsutveckling har detta arbete utvecklats och fått en större betydelse. Syftet med detta arbete är att undersöka hur lärare ser på begreppet bedömning och deras syn på uppdraget med skriftliga omdömen, samt synliggöra de metoder som lärare använder sig av i arbetet med att skriva omdömen. Metod och material: Arbetet stödjer sig på undersökning gjord på kvalitativ metod i form av intervjuer och dokumentanalys av omdömen. Resultat: Resultatet visade att det finns en brist hos ett antal skriftliga omdömen som inte följde Skolverkets riktlinjer. Denna brist grundade sig i okunskap om de riktlinjer som finns, inställning till arbetssättet, samt att de resurser som läggs på detta inte räcker, framförallt gäller brist på tid. Många omdömen visade sig dock följa Skolverkets riktlinjer. Detta verkade grunda sig i en mer positiv inställning till arbetssättet och kunskap om det. De metoder som visades var att arbeta med mallar av olika slag i arbetet med att skriva skriftliga omdömen. Betydelse för läraryrket: Uppdraget att skriva skriftliga omdömen och arbeta med IUP är obligatoriskt för läraryrket och därför högst väsentligt att undersöka. Som lärare är det viktigt att vara insatt i hur bedömning ska användas för elevens kunskapsutveckling, samt hur den individuella utvecklingsplanen med de skriftliga omdömena ska stödja detta. De didaktiska konsekvenserna av ifall bedömning används på fel sätt kan resultera i missbedömningar och kränkningar.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26008
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26008_1.pdf (443.5Kb)
Datum
2011
Författare
Åkerlind, Maria
Nyckelord
Bedömning
skriftliga omdömen
kunskapsutveckling,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV