Värdegrunden – Om grundskolans uppdrag, pedagogernas förhållningssätt och verksamhetens behov.
Abstract
Vi anser att värdegrunden är en stor och viktig del i vårt kommande uppdrag som pedagoger. Därför så föll det
sig naturligt för oss att välja ämnet. I vårt kritiska granskande av styrdokumenten så finner vi att den mångkultu-
rella praktiken utgör normen. Då vi utförde en studie gällande segregation i olika stadsdelar belägna i Göteborg
så fann vi olika praktiker. Vi saknar en benämning av den monokulturella samt den mångkulturella praktiken
med en avsaknad av svensk etnicitet i styrdokumenten. Vi har därför valt ut tre olika stadsdelar vid namn Lund-
by, Lärjedalen och Torslanda. De utvalda stadsdelarna representerar varsin kulturell kontext. Vårt syfte med vår
studie är att undersöka om det är det pedagogiska uppdraget, pedagogens förhållningssätt eller behovet i prakti-
ken som styr det i vårt tycke komplexa värdegrundsuppdraget.
Vi har valt att genomföra en s.k. deskriptiv undersökning och kännetecknande för en sådan är att den är beskri-
vande till sin karaktär. Den är kumulativ och bygger vidare på egen och/eller andras tidigare forskning. Vi har
valt att forska vidare utifrån vår tidigare forskning som ingått i vår lärarutbildning. Eftersom vi vill beskriva
likheter och olikheter i värdegrundsarbetet mellan olika utvalda stadsdelar i Göteborg så föll sig valet av metod
naturligt. Eftersom vi har haft begränsat med tid så har vi använt oss av enkäter med öppna följdfrågor.
Vårt resultat pekar på skillnader gällande värdegrundsarbetet i de olika stadsdelarna. Vi har funnit tre olika do-
minerande tendenser. I stadsdelarna Lundby, Lärjedalen och Torslanda så har vi funnit att var och en karaktärise-
ras av en tydlig tendens. Denna tendens har utgjorts av pedagogens förhållningssätt, uppdrag eller behovet i
praktiken.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Frisk, Veronica
Björnestad, Malin
Keywords
Värdegrunden
social kompetens
etnicitet
Language
sv