• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdegrunden – Om grundskolans uppdrag, pedagogernas förhållningssätt och verksamhetens behov.

Sammanfattning
Vi anser att värdegrunden är en stor och viktig del i vårt kommande uppdrag som pedagoger. Därför så föll det sig naturligt för oss att välja ämnet. I vårt kritiska granskande av styrdokumenten så finner vi att den mångkultu- rella praktiken utgör normen. Då vi utförde en studie gällande segregation i olika stadsdelar belägna i Göteborg så fann vi olika praktiker. Vi saknar en benämning av den monokulturella samt den mångkulturella praktiken med en avsaknad av svensk etnicitet i styrdokumenten. Vi har därför valt ut tre olika stadsdelar vid namn Lund- by, Lärjedalen och Torslanda. De utvalda stadsdelarna representerar varsin kulturell kontext. Vårt syfte med vår studie är att undersöka om det är det pedagogiska uppdraget, pedagogens förhållningssätt eller behovet i prakti- ken som styr det i vårt tycke komplexa värdegrundsuppdraget. Vi har valt att genomföra en s.k. deskriptiv undersökning och kännetecknande för en sådan är att den är beskri- vande till sin karaktär. Den är kumulativ och bygger vidare på egen och/eller andras tidigare forskning. Vi har valt att forska vidare utifrån vår tidigare forskning som ingått i vår lärarutbildning. Eftersom vi vill beskriva likheter och olikheter i värdegrundsarbetet mellan olika utvalda stadsdelar i Göteborg så föll sig valet av metod naturligt. Eftersom vi har haft begränsat med tid så har vi använt oss av enkäter med öppna följdfrågor. Vårt resultat pekar på skillnader gällande värdegrundsarbetet i de olika stadsdelarna. Vi har funnit tre olika do- minerande tendenser. I stadsdelarna Lundby, Lärjedalen och Torslanda så har vi funnit att var och en karaktärise- ras av en tydlig tendens. Denna tendens har utgjorts av pedagogens förhållningssätt, uppdrag eller behovet i praktiken.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26009
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26009_1.pdf (244.5Kb)
Datum
2011
Författare
Frisk, Veronica
Björnestad, Malin
Nyckelord
Värdegrunden
social kompetens
etnicitet
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV