”Glädje, samhörighet… viss del galenskap”. Förskolepedagogers förhållningssätt till musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet.
Abstract
Syftet med detta arbete är att studera musikinriktade förskolor och synliggöra hur pedagogerna tänker kring och
arbetar med musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet. För att besvara vår frågeställning ställer vi oss
frågorna hur pedagogerna förhåller sig till kreativitet och barns delaktighet i musicerandet och hur verksamheten
påverkas av denna inställning. Vi har alltså fokus på pedagogerna, hur de tänker och arbetar med musik och hur
de förhåller sig till barnens musicerande. Pedagogerna som ingår i studien arbetar i barngrupper med barn inom
åldersspannet 1-5 år. Vi har intervjuat tre pedagoger på två olika förskolor, samtliga med någon form av
musikinriktad verksamhet.
Arbetet bygger på empiriskt inhämtad data samt av litteraturstudier. För att samla empirisk data har vi använt oss
av intervjuer och observationer. Vi har genom intervjuerna synliggjort pedagogers tankar kring musik i
verksamheten. Observationerna har styrkt intervjusvaren och samtidigt gett oss ytterligare stoff som inte har
framförts under intervjutillfällena. Resultatet visade att pedagogerna vågade skapa nytt inom musiken och att de
var lyhörda för barnens respons och tankar kring musicerandet i verksamheten. Det resulterade i att musiken inte
var bunden till samlingen, utan genomsyrade hela verksamheten. Arbetet visar också att musik som språk och
uttryckssätt är ett viktigt medel i Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, och att pedagogernas förhållningssätt till
musik bidrar till att genomföra förskolans uppdrag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Elmquist, Simon
Hagman, Johnny
Keywords
Musikprofil
samspel
nyskapande
Language
sv