• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Glädje, samhörighet… viss del galenskap”. Förskolepedagogers förhållningssätt till musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet.

Abstract
Syftet med detta arbete är att studera musikinriktade förskolor och synliggöra hur pedagogerna tänker kring och arbetar med musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet. För att besvara vår frågeställning ställer vi oss frågorna hur pedagogerna förhåller sig till kreativitet och barns delaktighet i musicerandet och hur verksamheten påverkas av denna inställning. Vi har alltså fokus på pedagogerna, hur de tänker och arbetar med musik och hur de förhåller sig till barnens musicerande. Pedagogerna som ingår i studien arbetar i barngrupper med barn inom åldersspannet 1-5 år. Vi har intervjuat tre pedagoger på två olika förskolor, samtliga med någon form av musikinriktad verksamhet. Arbetet bygger på empiriskt inhämtad data samt av litteraturstudier. För att samla empirisk data har vi använt oss av intervjuer och observationer. Vi har genom intervjuerna synliggjort pedagogers tankar kring musik i verksamheten. Observationerna har styrkt intervjusvaren och samtidigt gett oss ytterligare stoff som inte har framförts under intervjutillfällena. Resultatet visade att pedagogerna vågade skapa nytt inom musiken och att de var lyhörda för barnens respons och tankar kring musicerandet i verksamheten. Det resulterade i att musiken inte var bunden till samlingen, utan genomsyrade hela verksamheten. Arbetet visar också att musik som språk och uttryckssätt är ett viktigt medel i Läroplanen för förskolan, Lpfö 98, och att pedagogernas förhållningssätt till musik bidrar till att genomföra förskolans uppdrag.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26010
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26010_1.pdf (152.0Kb)
Date
2011
Author
Elmquist, Simon
Hagman, Johnny
Keywords
Musikprofil
samspel
nyskapande
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV