Lärares tankar kring valet av innehåll i gehörs- och musiklära A – En kvalitativ studie av fyra lärare inom det musikestetiska programmet på gymnasiet
Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i kursen gehörs- och
musiklära A på det musikestetiska programmet väljer sitt kursinnehåll. Syftet är också att undersöka lärarnas
uppfattningar om vad eleverna kan ha för nytta av sina musikteorikunskaper samt vad lärarna anser har format
deras syn på vad som är relevant kunskap i ämnet. För att undersöka detta har jag gjort kvalitativa intervjuer med
fyra lärare på olika gymnasieskolor i västra Sverige. Jag är inspirerad av en fenomenografisk ansats vilket
innebär att jag vill visa på den eventuella variation av uppfattningar som kan finnas mellan lärarna.
Analysen har gått till på så sätt att jag delat in lärarnas svar i beskrivningskategorier under olika rubriker för att
visa på skillnader och likheter. Resultaten har jag sedan jämfört med tidigare forskning som gjorts på området.
Resultatet visar att samtliga informanter väljer sitt kursinnehåll utifrån en dialog med andra musiklärare och med
den nationella kursplanen som grund. Lärarnas samtal kring utformandet av innehållet utgår också från deras
egna uppfattningar om vad som är ett relevant innehåll. Alla informanter menar att dessa uppfattningar till stor
del formats av deras egna erfarenheter av musik. Tre av lärarna nämner också sin tidigare utbildning som en
påverkande faktor. Samtliga lärare anser att eleverna kan ha sina kunskaper till att bättre förstå musik och till att
förbättra sitt musicerande.
Mina fyra informanter ger uttryck för att en dialog med andra lärare i valet av kursinnehåll är positivt. När det
gäller samarbete mellan lärare anser jag att det går att applicera på i princip vilken kurs i skolan som helst, inte
bara på gehörs- och musiklära A. Jag hoppas min studie kan bidra till att de som styr skolorna ser vikten av att ge
tid till samtal och ämnesträffar mellan lärare.
II
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Siwerz, Anna
Keywords
Gehörs- och musiklära
kursplan
musikteori
musik
Language
sv