Show simple item record

dc.contributor.authorBruus Sörensen, Mariesv
dc.contributor.authorLöfqvist, Carinasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:22:48Z
dc.date.available2011-06-30T16:22:48Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26014
dc.description.abstractSammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiska ämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiska verksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna i verksamheterna. Vår ambition med studien är att ge en bild om och i så fall hur pedagoger anser sig integrerar och använda den estetiska verksamheten i förskola och grundskola som ett meningsfullt redskap till ett lustfyllt lärande. Vi vill även utreda och undersöka vad som sker i övergången mellan förskola och grundskola när det gäller integreringen av de estetiska ämnena i verksamheten enligt pedagogerna. I Lpfö98 och Lpo94 står det att läsa att kunskap kan inhämtas genom olika arbetsformer till exempel via musik, rytmik, dans, bild och skapande. Vår fallstudie grundas på en kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer som undersökningsmetod. Fyra verksamma pedagoger inom förskola, grundskola och kulturskola har intervjuats kring deras syn på integreringen av estetiska ämnen i sina olika pedagogiska verksamheter. 15 barnintervjuer har även genomförts. Vi ville med intervjuerna se om barn har förståelsen om de kan erövra kunskap i teoretiska ämnen via estetiska uttrycksformer. De fyra pedagogerna är överens om att denna integrering bör finnas, därför att den är ett meningsfullt redskap när det gäller barns olika sätt att lära. Att lära sig med hjälp av hela kroppen anser de som något viktigt och positivt. Övergången mellan förskola och grundskola kan upplevas som problematisk för barnen. Barnen går ofta från förskolan där lek, kreativitet, musik och skapande är ett naturligt inslag i verksamhetens vardag, till att gå mot den mer traditionella och tillrättalagde skolundervisningen, där de estetiska uttrycksformerna inte får lika stor plats som i förskoleverksamheten. Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspel med andra människor. Integrering leder till ett socialt samspel och en kommunikation mellan deltagarna i läroprocessen. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiksv
dc.subjectlustfyllt lärandesv
dc.subjectleksv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectämnesintegsv
dc.titleEstetik – ett redskap för lärande.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record