dc.description.abstract | Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiska
ämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hur
pedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiska
verksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna i
verksamheterna. Vår ambition med studien är att ge en bild om och i så fall hur pedagoger anser sig integrerar
och använda den estetiska verksamheten i förskola och grundskola som ett meningsfullt redskap till ett lustfyllt
lärande. Vi vill även utreda och undersöka vad som sker i övergången mellan förskola och grundskola när det
gäller integreringen av de estetiska ämnena i verksamheten enligt pedagogerna. I Lpfö98 och Lpo94 står det att
läsa att kunskap kan inhämtas genom olika arbetsformer till exempel via musik, rytmik, dans, bild och skapande.
Vår fallstudie grundas på en kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer som undersökningsmetod. Fyra
verksamma pedagoger inom förskola, grundskola och kulturskola har intervjuats kring deras syn på
integreringen av estetiska ämnen i sina olika pedagogiska verksamheter. 15 barnintervjuer har även genomförts.
Vi ville med intervjuerna se om barn har förståelsen om de kan erövra kunskap i teoretiska ämnen via estetiska
uttrycksformer.
De fyra pedagogerna är överens om att denna integrering bör finnas, därför att den är ett meningsfullt redskap
när det gäller barns olika sätt att lära. Att lära sig med hjälp av hela kroppen anser de som något viktigt och
positivt. Övergången mellan förskola och grundskola kan upplevas som problematisk för barnen. Barnen går ofta
från förskolan där lek, kreativitet, musik och skapande är ett naturligt inslag i verksamhetens vardag, till att gå
mot den mer traditionella och tillrättalagde skolundervisningen, där de estetiska uttrycksformerna inte får lika
stor plats som i förskoleverksamheten.
Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspel med andra människor. Integrering
leder till ett socialt samspel och en kommunikation mellan deltagarna i läroprocessen.
1 | sv |