• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetik – ett redskap för lärande.

Sammanfattning
Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiska ämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hur pedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiska verksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna i verksamheterna. Vår ambition med studien är att ge en bild om och i så fall hur pedagoger anser sig integrerar och använda den estetiska verksamheten i förskola och grundskola som ett meningsfullt redskap till ett lustfyllt lärande. Vi vill även utreda och undersöka vad som sker i övergången mellan förskola och grundskola när det gäller integreringen av de estetiska ämnena i verksamheten enligt pedagogerna. I Lpfö98 och Lpo94 står det att läsa att kunskap kan inhämtas genom olika arbetsformer till exempel via musik, rytmik, dans, bild och skapande. Vår fallstudie grundas på en kvalitativ undersökning med samtalsintervjuer som undersökningsmetod. Fyra verksamma pedagoger inom förskola, grundskola och kulturskola har intervjuats kring deras syn på integreringen av estetiska ämnen i sina olika pedagogiska verksamheter. 15 barnintervjuer har även genomförts. Vi ville med intervjuerna se om barn har förståelsen om de kan erövra kunskap i teoretiska ämnen via estetiska uttrycksformer. De fyra pedagogerna är överens om att denna integrering bör finnas, därför att den är ett meningsfullt redskap när det gäller barns olika sätt att lära. Att lära sig med hjälp av hela kroppen anser de som något viktigt och positivt. Övergången mellan förskola och grundskola kan upplevas som problematisk för barnen. Barnen går ofta från förskolan där lek, kreativitet, musik och skapande är ett naturligt inslag i verksamhetens vardag, till att gå mot den mer traditionella och tillrättalagde skolundervisningen, där de estetiska uttrycksformerna inte får lika stor plats som i förskoleverksamheten. Vi har utgått från det sociokulturella perspektivet där lärandet sker i samspel med andra människor. Integrering leder till ett socialt samspel och en kommunikation mellan deltagarna i läroprocessen. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26014
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26014_1.pdf (214.2Kb)
Datum
2011
Författare
Bruus Sörensen, Marie
Löfqvist, Carina
Nyckelord
Estetik
lustfyllt lärande
lek
musik
ämnesinteg
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV