Lärares tankar kring elevers förförståelse – inför och efter learning study
Abstract
Sammanfattning:
Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på huruvida lärare som genomgått en eller flera learning
study-cykler upplever att de tillägnat sig redskap för att kartlägga elevernas förkunskaper och ett
förhållningssätt som hjälper dem att hantera elevernas förförståelse.
Huvudfrågor: Mina forskningsfrågor behandlar hur lärarna uttrycker att de går tillväga för att försöka
finna kritiska aspekter inför första lektionstillfället i learning study-cykeln, hur lärarna vanligtvis förhåller
sig till elevers föreställningar och förkunskaper då de skall planera undervisning av nya lärandeobjekt samt
om detta förhållningssätt förändrats, och i så fall hur, genom deras medverkan i learning studies.
Metod och material: För att besvara mina forskningsfrågor har jag genomfört tolv halvstrukturerade,
kvalitativa intervjuer med verksamma lärare som deltagit i en eller flera learning studies. Jag har även tagit
del av hur forskare beskrivit arbetsgången i tidigare genomförda learning studies, men mitt huvudsakliga
resultat kommer av de intervjuer som jag genomfört
Resultat: För att finna de kritiska aspekterna inför första lektionstillfället i learning study-cykeln tar alla de
lärare som jag talat med avstamp i sin egen undervisningserfarenhet för att sedan komplettera detta med ett
diagnostiserande förtest. Inför undervisning av nya lärandeobjekt skiljer sig förhållningssätten åt, lärarna tar
upp olika teman såsom; ”samtal och samarbete kollegor emellan”, ”klassrumssamtal”, ”skriftlig och
muntlig diagnos” samt ”genomtänkta genomgångar”. De förändringar i förhållningssättet som kommit efter
att lärarna medverkat i learning studies berör huvudsakligen samtal mellan kollegor, gemensam
undervisningsplanering, ett mer genomtänkt innehåll, inställningen till elevers tankar,
undervisningsmetoder samt hur diagnos och utvärdering leder till självkritik.
Betydelse för läraryrket: Att som lärare eller lärarstudent få ta del av eller medverka i den typ av
praxisnära forskning som learning study utgörs av, kan eventuellt minska den klyfta mellan teori och
praktik som många lärarstudenter samt verksamma lärare upplever idag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Puck, Johanna
Naturvetenskap för lärare, Svenska
Keywords
Learning study
variationsteori
lärarfortbildning
Language
sv