dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på huruvida lärare som genomgått en eller flera learning
study-cykler upplever att de tillägnat sig redskap för att kartlägga elevernas förkunskaper och ett
förhållningssätt som hjälper dem att hantera elevernas förförståelse.
Huvudfrågor: Mina forskningsfrågor behandlar hur lärarna uttrycker att de går tillväga för att försöka
finna kritiska aspekter inför första lektionstillfället i learning study-cykeln, hur lärarna vanligtvis förhåller
sig till elevers föreställningar och förkunskaper då de skall planera undervisning av nya lärandeobjekt samt
om detta förhållningssätt förändrats, och i så fall hur, genom deras medverkan i learning studies.
Metod och material: För att besvara mina forskningsfrågor har jag genomfört tolv halvstrukturerade,
kvalitativa intervjuer med verksamma lärare som deltagit i en eller flera learning studies. Jag har även tagit
del av hur forskare beskrivit arbetsgången i tidigare genomförda learning studies, men mitt huvudsakliga
resultat kommer av de intervjuer som jag genomfört
Resultat: För att finna de kritiska aspekterna inför första lektionstillfället i learning study-cykeln tar alla de
lärare som jag talat med avstamp i sin egen undervisningserfarenhet för att sedan komplettera detta med ett
diagnostiserande förtest. Inför undervisning av nya lärandeobjekt skiljer sig förhållningssätten åt, lärarna tar
upp olika teman såsom; ”samtal och samarbete kollegor emellan”, ”klassrumssamtal”, ”skriftlig och
muntlig diagnos” samt ”genomtänkta genomgångar”. De förändringar i förhållningssättet som kommit efter
att lärarna medverkat i learning studies berör huvudsakligen samtal mellan kollegor, gemensam
undervisningsplanering, ett mer genomtänkt innehåll, inställningen till elevers tankar,
undervisningsmetoder samt hur diagnos och utvärdering leder till självkritik.
Betydelse för läraryrket: Att som lärare eller lärarstudent få ta del av eller medverka i den typ av
praxisnära forskning som learning study utgörs av, kan eventuellt minska den klyfta mellan teori och
praktik som många lärarstudenter samt verksamma lärare upplever idag. | sv |