Visa enkel post

dc.contributor.authorPuck, Johannasv
dc.contributor.authorNaturvetenskap för lärare, Svenskasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:22:58Z
dc.date.available2011-06-30T16:22:58Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26019
dc.description.abstractSammanfattning: Syfte: Syftet med undersökningen är att ta reda på huruvida lärare som genomgått en eller flera learning study-cykler upplever att de tillägnat sig redskap för att kartlägga elevernas förkunskaper och ett förhållningssätt som hjälper dem att hantera elevernas förförståelse. Huvudfrågor: Mina forskningsfrågor behandlar hur lärarna uttrycker att de går tillväga för att försöka finna kritiska aspekter inför första lektionstillfället i learning study-cykeln, hur lärarna vanligtvis förhåller sig till elevers föreställningar och förkunskaper då de skall planera undervisning av nya lärandeobjekt samt om detta förhållningssätt förändrats, och i så fall hur, genom deras medverkan i learning studies. Metod och material: För att besvara mina forskningsfrågor har jag genomfört tolv halvstrukturerade, kvalitativa intervjuer med verksamma lärare som deltagit i en eller flera learning studies. Jag har även tagit del av hur forskare beskrivit arbetsgången i tidigare genomförda learning studies, men mitt huvudsakliga resultat kommer av de intervjuer som jag genomfört Resultat: För att finna de kritiska aspekterna inför första lektionstillfället i learning study-cykeln tar alla de lärare som jag talat med avstamp i sin egen undervisningserfarenhet för att sedan komplettera detta med ett diagnostiserande förtest. Inför undervisning av nya lärandeobjekt skiljer sig förhållningssätten åt, lärarna tar upp olika teman såsom; ”samtal och samarbete kollegor emellan”, ”klassrumssamtal”, ”skriftlig och muntlig diagnos” samt ”genomtänkta genomgångar”. De förändringar i förhållningssättet som kommit efter att lärarna medverkat i learning studies berör huvudsakligen samtal mellan kollegor, gemensam undervisningsplanering, ett mer genomtänkt innehåll, inställningen till elevers tankar, undervisningsmetoder samt hur diagnos och utvärdering leder till självkritik. Betydelse för läraryrket: Att som lärare eller lärarstudent få ta del av eller medverka i den typ av praxisnära forskning som learning study utgörs av, kan eventuellt minska den klyfta mellan teori och praktik som många lärarstudenter samt verksamma lärare upplever idag.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLearning studysv
dc.subjectvariationsteorisv
dc.subjectlärarfortbildningsv
dc.titleLärares tankar kring elevers förförståelse – inför och efter learning studysv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post