• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nytta och egenvärde – Matematiken i den nya gymnasieskolan

Abstract
Vi är två lärarstudenter som under vår VFU har kommit i kontakt med förberedelsearbetet inför den nya ämnesplanen i matematik på gymnasiet som ska implementeras under höstterminen 011. Med anledning av denna upplevelse väcktes vårt intresse och vi bestämde oss för att behandla denna ämnesplan i vårt examensarbete. Den allra tydligaste förändringen som kommer att ske är att det införs tre spår, a, b och c, mellan vilka kurser på samma nivå har delvis olika innehåll, och vilket spår du som elev ska följa avgörs av vilket gymnasieprogram du följer. Vårt syfte är att undersöka vilken syn på matematiken de nya ämnes- och kursplanerna återspeglar, och vår huvudfråga är: ” I vilken grad fokuserar de nya ämnes- och kursplanerna i matematik på nyttokunskaper respektive egenvärdeskunskaper?” Vår analysmetod är kvalitativ textanalys. Vi går igenom politiska beslut och utredningar som ligger till grund för den nya ämnesplanen. Vi refererar och diskuterar litteratur om läroplansutveckling, läroplaner i allmänhet och matematik i skolan. För att besvara vår huvudfråga använder vi oss av en metod där vi graderar varje paragraf under rubriken ”centralt innehåll” i ämnesplanen, var kurs för sig, med en siffra som indikator för i vilken utsträckning paragrafen ger uttryck för nyttokunskaper respektive egenvärdeskunskaper. Vi kommer fram till att egenvärdeskunskaperna dominerar innehållet i samtliga kurser utom kurs 1a, som främst är avsedd för de gymnasieprogram som inte är utpräglat studieförberedande. Generellt sett är fokus på nyttokunskaper lågt inom de högre kurserna, och inom alla kurser avsedda för de mer studieförberedande programmen. Vår studie har betydelse för läraryrket i det avseende att den erbjuder en inblick i en högaktuell reform inom skolan, och analyserar ett dokument som kommer att få stor betydelse för verksamheten för alla gymnasielärare i matematik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26020
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26020_1.pdf (183.8Kb)
Date
2011
Author
Tondkar, Kaami
Holm, Ove
Keywords
Kursplan
ämnesplan
textanalys
nyttovärde
egenv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV