• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Värdefullt läromedel eller enbart ett utfyllnadsmaterial?

Sammanfattning
Sammanfattning: Undersökningar visar att svenska grundskolelevers läsförmåga och läsförståelse minskar. Samtidigt påvisar vissa forskare att även skolans användning av skönlitteratur avtar, då skönlitteraturläsningen får ge plats åt andra “viktigare” moment i undervisningen. Syftet med denna undersökning är därför att kartlägga hur lärare vid i en mångkulurell skola arbetar med skönlitteratur i sin undervisning. Mina huvudfrågor i denna studie blir därav: Hur arbetar lärarna med skönlitteratur i undervisningen? Vilka didaktiska tankar ligger bakom användandet? Och vilken betydelse har skönlitteratursundervisningen för elevernas språk- och kunskapsutveckling enligt lärarna? Min undersökning bygger på en kvalitativ intervjustudie gjord med fyra lärare verksamma på mellanstadiet vid en mångkulturell skola i en större stad i Sverige. Resultatet av denna studie visar att lärarna anser att läsning av skönlitteratur i skolan är av stor vikt och är något samtliga använder sig av i sin undervisning. De ser skönlitteraturen som ett givande spåkutvecklande medel samtidigt som den är en riklig kunskpskälla att ösa ur. De menar att eleverna gynnas både språkligt och kunskapsmässigt då det kommer till användningen av skönlitteratur i undervisningen. Metoderna som används i undervisningen är individuell läsning, högläsning, gemensam läsning samt läsgrupper. Användningen av de olika metoderna skiljer sig dock åt inom de olika klassrummen. Samtal och skriftlig reflektion och dokumentering är vanliga uppföljningsmetoder. Studien har givit mig en insikt i hur man kan arbeta med skönlitteratur i undervisningen samt visat informanternas tolkningar av vilka effekter de anser användningen av skönlitteratur får hos elever. Skönlitteraturen bör vara ett givet arbetsmaterial i undervisningen, vilket utöver informanterna, även styrdokument och tidigare forskning påvisar. Som blivande lärare har denna studien verkligen öppnat mina ögon för skönlitteraturens alla möjligheter. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26021
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26021_1.pdf (331.9Kb)
Datum
2011
Författare
Jennings, Caroline
Nyckelord
Skönlitteratur
skolundervisning
läsning
lärande
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV