Med en rationell kunskapssyn som ledstjärna. En textanalys av Ämnesplan för ämnet engelska
Abstract
Syfte och frågeställningar
Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att klargöra tankestrukturen i Ämnesplan för ämnet
engelska för gymnasiet. Uppsatsens frågeställningar är följande:
Vad är det för kunskapssyn som framträder i ämnesplanen?
Hur påverkar denna kunskapssyn språkundervisningen?
Metod
Metoden som har använts är den kvalitativa textanalysen. Det ska nämnas att analysen även tangerar den
diskursanalytiska metoden såtillvida att ämnesplanen har inplacerats i en utbildningspolitisk diskurs.
Frågeställningen angående kunskapssyn har anknutits till läroplansteori. Vad gäller kunskapssynens påverkan på
språkundervisningen så har ett språkdidaktiskt perspektiv varit till hjälp.
Resultat
Kunskapssynen i Ämnesplan för ämnet engelska har starka drag av de två utbildningsfilosofierna essentialism
och progressivism, vilket leder till en inbyggd motsättning typisk för den vetenskapligt rationella
utbildningskonceptionen. De mest utmärkande dragen i ämnesplanen är:
Läraren ska återta (från eleven) initiativet i undervisningen.
Centralt innehåll återinförs i engelskundervisningen.
Högre kunskapskrav ställs på eleverna.
Eleven ska ha nytta av sina engelskkunskaper i vardagens samhälls- och arbetsliv och
därför måste engelskundervisningen anpassas till individens val av utbildning.
En följd av detta är en starkare ämnesintegration än tidigare och en tydligare
differentiering i undervisningen.
Budskapet i ämnesplanen är tydligt – utbildningen måste styras upp och man måste inta ett rationellt perspektiv
inom undervisningen för att kunna tillgodose samhällets kunskapsbehov.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jäwert, Petra
Keywords
engelska
ämnesplan
gymnasiet
läroplansteori,
Language
sv