• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Med en rationell kunskapssyn som ledstjärna. En textanalys av Ämnesplan för ämnet engelska

Sammanfattning
Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att klargöra tankestrukturen i Ämnesplan för ämnet engelska för gymnasiet. Uppsatsens frågeställningar är följande: Vad är det för kunskapssyn som framträder i ämnesplanen? Hur påverkar denna kunskapssyn språkundervisningen? Metod Metoden som har använts är den kvalitativa textanalysen. Det ska nämnas att analysen även tangerar den diskursanalytiska metoden såtillvida att ämnesplanen har inplacerats i en utbildningspolitisk diskurs. Frågeställningen angående kunskapssyn har anknutits till läroplansteori. Vad gäller kunskapssynens påverkan på språkundervisningen så har ett språkdidaktiskt perspektiv varit till hjälp. Resultat Kunskapssynen i Ämnesplan för ämnet engelska har starka drag av de två utbildningsfilosofierna essentialism och progressivism, vilket leder till en inbyggd motsättning typisk för den vetenskapligt rationella utbildningskonceptionen. De mest utmärkande dragen i ämnesplanen är: Läraren ska återta (från eleven) initiativet i undervisningen. Centralt innehåll återinförs i engelskundervisningen. Högre kunskapskrav ställs på eleverna. Eleven ska ha nytta av sina engelskkunskaper i vardagens samhälls- och arbetsliv och därför måste engelskundervisningen anpassas till individens val av utbildning. En följd av detta är en starkare ämnesintegration än tidigare och en tydligare differentiering i undervisningen. Budskapet i ämnesplanen är tydligt – utbildningen måste styras upp och man måste inta ett rationellt perspektiv inom undervisningen för att kunna tillgodose samhällets kunskapsbehov.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26022
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26022_1.pdf (603.4Kb)
Datum
2011
Författare
Jäwert, Petra
Nyckelord
engelska
ämnesplan
gymnasiet
läroplansteori,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV