Med en rationell kunskapssyn som ledstjärna. En textanalys av Ämnesplan för ämnet engelska
Sammanfattning
Syfte och frågeställningar
Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att klargöra tankestrukturen i Ämnesplan för ämnet
engelska för gymnasiet. Uppsatsens frågeställningar är följande:
Vad är det för kunskapssyn som framträder i ämnesplanen?
Hur påverkar denna kunskapssyn språkundervisningen?
Metod
Metoden som har använts är den kvalitativa textanalysen. Det ska nämnas att analysen även tangerar den
diskursanalytiska metoden såtillvida att ämnesplanen har inplacerats i en utbildningspolitisk diskurs.
Frågeställningen angående kunskapssyn har anknutits till läroplansteori. Vad gäller kunskapssynens påverkan på
språkundervisningen så har ett språkdidaktiskt perspektiv varit till hjälp.
Resultat
Kunskapssynen i Ämnesplan för ämnet engelska har starka drag av de två utbildningsfilosofierna essentialism
och progressivism, vilket leder till en inbyggd motsättning typisk för den vetenskapligt rationella
utbildningskonceptionen. De mest utmärkande dragen i ämnesplanen är:
Läraren ska återta (från eleven) initiativet i undervisningen.
Centralt innehåll återinförs i engelskundervisningen.
Högre kunskapskrav ställs på eleverna.
Eleven ska ha nytta av sina engelskkunskaper i vardagens samhälls- och arbetsliv och
därför måste engelskundervisningen anpassas till individens val av utbildning.
En följd av detta är en starkare ämnesintegration än tidigare och en tydligare
differentiering i undervisningen.
Budskapet i ämnesplanen är tydligt – utbildningen måste styras upp och man måste inta ett rationellt perspektiv
inom undervisningen för att kunna tillgodose samhällets kunskapsbehov.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Jäwert, Petra
Nyckelord
engelska
ämnesplan
gymnasiet
läroplansteori,
Språk
sv