• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läs- och skrivundervisning i skolan – att rusta för livet

Abstract
Syfte Syftet med den här studien var att undersöka vilka olika metoder pedagoger använder i sin läs- och skrivundervisning samt att analysera deras uppfattningar och erfarenheter av dessa metoder. Frågeställningar Vi har utgått från två frågeställningar: Vilka metoder använder pedagoger i sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Varför har de valt dessa metoder? Metod Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att med pedagogernas egna ord få svar på våra frågeställningar. Då vår studie handlar om den första läs- och skrivundervisningen valde vi att intervjua pedagoger som arbetar i de tidiga skolåren. Resultat Våra resultat visar att pedagogerna kombinerar olika metoder för att på så sätt möta varje elevs olika förutsättningar och behov. Att utgå från eleverna var något pedagogerna i studien har gemensamt trots att de arbetar på olika sätt och på olika skolor. Genom att variera sina arbetssätt anser pedagogerna att undervisningen blir lustfylld, både för eleverna och dem själva. Vi anser att vår studie har stor relevans för läraryrket. Vi har fördjupat våra kunskaper genom att ta del av pedagogernas erfarenheter och kopplat dem till tidigare forskning och teorier. Därigenom har vi fått en tydligare koppling mellan teori och praktik samt en ökad förståelse för lärarens betydelse för elevernas läs- och skrivutveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26023
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26023_1.pdf (812.6Kb)
Date
2011
Author
Agardh, Caroline
Mathiassen, Lene
Keywords
Arbetssätt och metoder
läsning
läs- och skrivinl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV