Visa enkel post

dc.contributor.authorAgardh, Carolinesv
dc.contributor.authorMathiassen, Lenesv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:11Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:11Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26023
dc.description.abstractSyfte Syftet med den här studien var att undersöka vilka olika metoder pedagoger använder i sin läs- och skrivundervisning samt att analysera deras uppfattningar och erfarenheter av dessa metoder. Frågeställningar Vi har utgått från två frågeställningar: Vilka metoder använder pedagoger i sitt arbete med läs- och skrivutveckling? Varför har de valt dessa metoder? Metod Vi valde att använda oss av kvalitativa intervjuer för att med pedagogernas egna ord få svar på våra frågeställningar. Då vår studie handlar om den första läs- och skrivundervisningen valde vi att intervjua pedagoger som arbetar i de tidiga skolåren. Resultat Våra resultat visar att pedagogerna kombinerar olika metoder för att på så sätt möta varje elevs olika förutsättningar och behov. Att utgå från eleverna var något pedagogerna i studien har gemensamt trots att de arbetar på olika sätt och på olika skolor. Genom att variera sina arbetssätt anser pedagogerna att undervisningen blir lustfylld, både för eleverna och dem själva. Vi anser att vår studie har stor relevans för läraryrket. Vi har fördjupat våra kunskaper genom att ta del av pedagogernas erfarenheter och kopplat dem till tidigare forskning och teorier. Därigenom har vi fått en tydligare koppling mellan teori och praktik samt en ökad förståelse för lärarens betydelse för elevernas läs- och skrivutveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectArbetssätt och metodersv
dc.subjectläsningsv
dc.subjectläs- och skrivinlsv
dc.titleLäs- och skrivundervisning i skolan – att rusta för livetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post