dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers syn på klädkoderna i läraryrket. Är klädseln viktig?
Klär sig lärare olika beroende på ålder och vilket ämne de undervisar i? Hur påverkar lärarnas klädsel
gymnasieelevernas lärande och respekt för läraren? Hur ser gymnasieelever på klädernas betydelse för
uppfattningen av lärarens status? Anser gymnasieelever att det bör införas en särskild klädkod för lärare?
Metod och material: För att belysa och besvara frågeställningarna har vi dels gjort en litteraturstudie, dels en
enkätundersökning ställd till 150 gymnaisieelever.
Resultat: Litteraturgenomgången visar att det är ytterst viktigt hur vi klär oss. Kläder är symboliska uttryck som
är normskapande och påverkar relationen mellan människor genom att visa på grupptillhörighet och därmed
makt, underordning, och status. Elever påverkas av sina lärares klädval. Enkätstudien visar att de flesta elever är
överens om att klädkoder – alltså formellt påbjuden klädsel, inte behövs, men att lärarna är förebilder och skall
klä sig därefter. Det är en slags outtalad klädkod, som man ska förstå genom estetisk kompetens. Även när det
gäller kläder och ålder ser vi ett genomgående mönster bland elevernas svar. De allra flesta håller med om att
deras yngre lärare klär sig mer modernt, medan de äldre lärarna klär sig gammalmodigt. Över hälften av
eleverna anser att det finns en skillnad mellan lärares klädsel. Skillnaden är inte enbart baserad på om läraren har
ett ämne där det krävs en viss klädsel, till exempel idrott eller yrkesämnen, utan också att vissa helt enkelt har
olika stil och att man förstärker sina ämnen genom sitt yttre. Det finns en könsskillnad i svaren; killarna var
betydligt mer kortfattade och bundna till frågorna medan tjejerna gav väldigt rika och fria svar.
Betydelse för läraryrket: Undersökningens resultat har relevans för läraryrket, eftersom den förhoppningsvis
kan tydliggöra och förstärka läraryrket som profession. | sv |