• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jag tycker inte de ska komma i mysdress

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var att undersöka gymnasieelevers syn på klädkoderna i läraryrket. Är klädseln viktig? Klär sig lärare olika beroende på ålder och vilket ämne de undervisar i? Hur påverkar lärarnas klädsel gymnasieelevernas lärande och respekt för läraren? Hur ser gymnasieelever på klädernas betydelse för uppfattningen av lärarens status? Anser gymnasieelever att det bör införas en särskild klädkod för lärare? Metod och material: För att belysa och besvara frågeställningarna har vi dels gjort en litteraturstudie, dels en enkätundersökning ställd till 150 gymnaisieelever. Resultat: Litteraturgenomgången visar att det är ytterst viktigt hur vi klär oss. Kläder är symboliska uttryck som är normskapande och påverkar relationen mellan människor genom att visa på grupptillhörighet och därmed makt, underordning, och status. Elever påverkas av sina lärares klädval. Enkätstudien visar att de flesta elever är överens om att klädkoder – alltså formellt påbjuden klädsel, inte behövs, men att lärarna är förebilder och skall klä sig därefter. Det är en slags outtalad klädkod, som man ska förstå genom estetisk kompetens. Även när det gäller kläder och ålder ser vi ett genomgående mönster bland elevernas svar. De allra flesta håller med om att deras yngre lärare klär sig mer modernt, medan de äldre lärarna klär sig gammalmodigt. Över hälften av eleverna anser att det finns en skillnad mellan lärares klädsel. Skillnaden är inte enbart baserad på om läraren har ett ämne där det krävs en viss klädsel, till exempel idrott eller yrkesämnen, utan också att vissa helt enkelt har olika stil och att man förstärker sina ämnen genom sitt yttre. Det finns en könsskillnad i svaren; killarna var betydligt mer kortfattade och bundna till frågorna medan tjejerna gav väldigt rika och fria svar. Betydelse för läraryrket: Undersökningens resultat har relevans för läraryrket, eftersom den förhoppningsvis kan tydliggöra och förstärka läraryrket som profession.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26026
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26026_1.pdf (671.0Kb)
Datum
2011
Författare
Hadipour, Nina
Mjögeman, Sofia
Nyckelord
Klädkod
dress code
läraryrke
gymnasieelever
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV