Hur pedagoger erfar utomhuspedagogik i ljuset av elevernas lärande
Abstract
Frågeställningar
Hur kan arbetet med utomhuspedagogik ge förutsättningar för alla elevers lärande i en grupp?
Vilka hinder/dilemman upplever pedagoger med att främja hela klassens lärande i den
utomhuspedagogiska verksamheten? Hur förebygger/bemöter pedagoger eventuella
hinder/dilemman?
Metod
Vi har valt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med vilka vi förhoppningsvis kan
belysa utomhuspedagogikens komplexitet och potentiella för- och nackdelar för att främja
samtliga elevers lärande. Vi väljer att genomföra en semistrukturerad intervju med ett
förutbestämt frågeområde och öppna följdfrågor beroende på vilka svar vi får fram under
intervjuns gång. Intervjuerna bandas för att underlätta vår bearbetning av materialet, vi
kompletterar dock med papper och penna för att reservera oss för eventuellt dålig
inspelningskvalitet.
Resultat
Vårt studieresultat visar att utomhuspedagogiken erbjuder en mångfald av möjligheter vilket i
största utsträckning når alla barn. Utomhuspedagogik är en arbetsform vilket de flesta ser
positivt på och har svårt att ange svårigheter med. De hinder som pedagoger dock betonar kan
de anpassa sig efter och bemöta vilket medför att undervisning ute skapar förutsättningar för
positivt lärande för alla.
Betydelse för läraryrket
Utomhuspedagogik anser vi har stor betydelse för läraryrket då arbetsformen är uppskattad av
barnen genom den variation den erbjuder i form av konkreta samt sinnliga upplevelser och att
den bygger på lust och fantasin hos barnet. Att dessa faktorer har en stor inverkan på lärandet
i positiv anda är vår övertygelse, vilket vi ser är av betydelse för pedagogens uppgift.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
DEBRECENI, MÓNIKA
Malmros, Maria
Pilhede, Jessica
Keywords
Utomhuspedagogik
variation
individualitet
hinde
Language
sv