• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur pedagoger erfar utomhuspedagogik i ljuset av elevernas lärande

Abstract
Frågeställningar Hur kan arbetet med utomhuspedagogik ge förutsättningar för alla elevers lärande i en grupp? Vilka hinder/dilemman upplever pedagoger med att främja hela klassens lärande i den utomhuspedagogiska verksamheten? Hur förebygger/bemöter pedagoger eventuella hinder/dilemman? Metod Vi har valt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med vilka vi förhoppningsvis kan belysa utomhuspedagogikens komplexitet och potentiella för- och nackdelar för att främja samtliga elevers lärande. Vi väljer att genomföra en semistrukturerad intervju med ett förutbestämt frågeområde och öppna följdfrågor beroende på vilka svar vi får fram under intervjuns gång. Intervjuerna bandas för att underlätta vår bearbetning av materialet, vi kompletterar dock med papper och penna för att reservera oss för eventuellt dålig inspelningskvalitet. Resultat Vårt studieresultat visar att utomhuspedagogiken erbjuder en mångfald av möjligheter vilket i största utsträckning når alla barn. Utomhuspedagogik är en arbetsform vilket de flesta ser positivt på och har svårt att ange svårigheter med. De hinder som pedagoger dock betonar kan de anpassa sig efter och bemöta vilket medför att undervisning ute skapar förutsättningar för positivt lärande för alla. Betydelse för läraryrket Utomhuspedagogik anser vi har stor betydelse för läraryrket då arbetsformen är uppskattad av barnen genom den variation den erbjuder i form av konkreta samt sinnliga upplevelser och att den bygger på lust och fantasin hos barnet. Att dessa faktorer har en stor inverkan på lärandet i positiv anda är vår övertygelse, vilket vi ser är av betydelse för pedagogens uppgift.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26030
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26030_1.pdf (1.730Mb)
Date
2011
Author
DEBRECENI, MÓNIKA
Malmros, Maria
Pilhede, Jessica
Keywords
Utomhuspedagogik
variation
individualitet
hinde
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV