Show simple item record

dc.contributor.authorDEBRECENI, MÓNIKAsv
dc.contributor.authorMalmros, Mariasv
dc.contributor.authorPilhede, Jessicasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:29Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:29Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26030
dc.description.abstractFrågeställningar Hur kan arbetet med utomhuspedagogik ge förutsättningar för alla elevers lärande i en grupp? Vilka hinder/dilemman upplever pedagoger med att främja hela klassens lärande i den utomhuspedagogiska verksamheten? Hur förebygger/bemöter pedagoger eventuella hinder/dilemman? Metod Vi har valt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med vilka vi förhoppningsvis kan belysa utomhuspedagogikens komplexitet och potentiella för- och nackdelar för att främja samtliga elevers lärande. Vi väljer att genomföra en semistrukturerad intervju med ett förutbestämt frågeområde och öppna följdfrågor beroende på vilka svar vi får fram under intervjuns gång. Intervjuerna bandas för att underlätta vår bearbetning av materialet, vi kompletterar dock med papper och penna för att reservera oss för eventuellt dålig inspelningskvalitet. Resultat Vårt studieresultat visar att utomhuspedagogiken erbjuder en mångfald av möjligheter vilket i största utsträckning når alla barn. Utomhuspedagogik är en arbetsform vilket de flesta ser positivt på och har svårt att ange svårigheter med. De hinder som pedagoger dock betonar kan de anpassa sig efter och bemöta vilket medför att undervisning ute skapar förutsättningar för positivt lärande för alla. Betydelse för läraryrket Utomhuspedagogik anser vi har stor betydelse för läraryrket då arbetsformen är uppskattad av barnen genom den variation den erbjuder i form av konkreta samt sinnliga upplevelser och att den bygger på lust och fantasin hos barnet. Att dessa faktorer har en stor inverkan på lärandet i positiv anda är vår övertygelse, vilket vi ser är av betydelse för pedagogens uppgift.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectvariationsv
dc.subjectindividualitetsv
dc.subjecthindesv
dc.titleHur pedagoger erfar utomhuspedagogik i ljuset av elevernas lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record