Show simple item record

dc.contributor.authorWahlberg, Johansv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:33Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:33Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26032
dc.description.abstractSyfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år (F-6), som använder sig av Informations och kommunikationsteknologi (IKT) i sin undervisning, förhåller sig till förlagsproducerade digitala läromedel. Jag ville med denna studie pröva en hypotes om att denna grupp lärare generellt inte använder förlagens digitala läromedel och vidare också försöka svara på vad det i så fall är som gör att lärarna väljer att inte använda dessa läromedel. Frågeställning: Stämmer det att lärare som använder sig av IKT inte använder förlagsproducerade digitala läromedel i undervisningen och i så fall varför? Metod: Jag använde mig av en kvantitativ metod för att försöka svara på min frågeställning. Mer specifikt använde jag mig av en enkätundersökning i syfte att undersöka mer på bredden än på djupet. I undersökningen utgick jag från en modell för hur man tar till sig innovationer, utvecklad av Rogers (003). Modellen beskriver olika faktorer som spelar in i spridningen av innovationer och vad som påverkar hur individer tar till sig dem. Enkätundersökningen utformades utifrån Rogers innovationsfaktor, där han lyfter olika aspekter för vad som kan tänkas påverka lärarnas förhållningssätt till förlagens digitala läromedel. Resultat: Antalet lärare som deltog i undersökningen varstycken. Trots att jag hade räknat med ett högre deltagande anser jag att sammanställningen av svaren uppvisar att det var ett tillräckligt högt deltagande. Resultatet visar med stor tydlighet att min hypotes om att lärare som använder IKT i undervisningen inte använder förlagens digitala läromedel inte stämmer. Hela 77 % av lärarna i undersökningen kan utifrån deras svar tänkas använda förlagens digitala läromedel, om än av olika omfattning. Med andra ord är det cirka ¾ av den undersökta gruppen lärare som använder sig av förlagens digitala läromedel och endast cirka ¼ som inte använder dem. Även om ¾ av svarspersonerna angav att de i någon omfattning använder sig av dessa läromedel, så visar resultatet också att hela 59 % hellre använder sig av andra digitala lärresurser än förlagens. Jag fann att flera av de aspekter som Rogers modell tar upp för hur man tar till sig innovationer stämde överens med hur lärarna i den undersökta gruppen tagit till sig och förhåller sig till förlagsproducerade digital läromedel.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörlagsv
dc.subjectdigitala läromedelsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectinnovationer,sv
dc.titleVarför använder inte lärare förlagsproducerade digitala läromedel? Eller gör de det?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record