dc.description.abstract | Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare i grundskolans tidigare år (F-6), som använder sig av
Informations och kommunikationsteknologi (IKT) i sin undervisning, förhåller sig till förlagsproducerade
digitala läromedel. Jag ville med denna studie pröva en hypotes om att denna grupp lärare generellt inte
använder förlagens digitala läromedel och vidare också försöka svara på vad det i så fall är som gör att lärarna
väljer att inte använda dessa läromedel.
Frågeställning: Stämmer det att lärare som använder sig av IKT inte använder förlagsproducerade digitala
läromedel i undervisningen och i så fall varför?
Metod: Jag använde mig av en kvantitativ metod för att försöka svara på min frågeställning.
Mer specifikt använde jag mig av en enkätundersökning i syfte att undersöka mer på bredden än på djupet. I
undersökningen utgick jag från en modell för hur man tar till sig innovationer, utvecklad av Rogers (003).
Modellen beskriver olika faktorer som spelar in i spridningen av innovationer och vad som påverkar hur
individer tar till sig dem. Enkätundersökningen utformades utifrån Rogers innovationsfaktor, där han lyfter olika
aspekter för vad som kan tänkas påverka lärarnas förhållningssätt till förlagens digitala läromedel.
Resultat: Antalet lärare som deltog i undersökningen varstycken. Trots att jag hade räknat med ett högre
deltagande anser jag att sammanställningen av svaren uppvisar att det var ett tillräckligt högt deltagande.
Resultatet visar med stor tydlighet att min hypotes om att lärare som använder IKT i undervisningen inte
använder förlagens digitala läromedel inte stämmer. Hela 77 % av lärarna i undersökningen kan utifrån deras
svar tänkas använda förlagens digitala läromedel, om än av olika omfattning. Med andra ord är det cirka ¾ av
den undersökta gruppen lärare som använder sig av förlagens digitala läromedel och endast cirka ¼ som inte
använder dem. Även om ¾ av svarspersonerna angav att de i någon omfattning använder sig av dessa läromedel,
så visar resultatet också att hela 59 % hellre använder sig av andra digitala lärresurser än förlagens. Jag fann att
flera av de aspekter som Rogers modell tar upp för hur man tar till sig innovationer stämde överens med hur
lärarna i den undersökta gruppen tagit till sig och förhåller sig till förlagsproducerade digital läromedel. | sv |