Hur bedömer Biologilärare möjligheten att använda sig av ett undervisningsspel
Abstract
Denna undersökning har sökt svar på frågan om vilka faktorer som avgör när yrkesverksammalärare bestämmer
sig huruvida de vill använda ett datorspel i undervisningen eller inte, och om de skiljer sig från hur lärarstudenter
bedömer ett spel. En grupp yrkesverksamma biologilärare har fått provspela spelet Immune Attack och därefter
skriva en redogörelse om spelet där de svarar på frågan huruvida de vill använda spelet i sin undervisning eller
inte. Dessa svar har jämförts med en liknande undersökning där lärarstudenter spelat spelet. En analys av spelet
utifrån RETAIN modellen har gjorts och lärarnas svar har jämförts med denna. Det visade sig att lärarna fann
liknande problem med spelet som de som lärarstudenterna funnit. De verksamma lärarna var dock något mer
positiva till spelet och var inte heller lika kräsna när det kom till spelets utseende och grafik. Lärarna använde sig
dock inte av argument och kriterier för bra spel som de som fanns i RETAIN modellen. Detta tillsammans med
faktumet att lärarna hade svårt att peka ut konkreta relativa fördelar med användande av spelet jämfört med
ordinarie undervisning pekar på ett behov av ökad kunskap kring användandet av spel i undervisningen hos
lärarna. Undersökningen har även visat på att det finns mycket arbete kvar att göra innan det kommer
undervisningsspel som kan övertyga lärarna att släppa tid från sin mer traditionella undervisning.
Degree
Student essay