Show simple item record

dc.contributor.authorTiger, Marcussv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:37Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:37Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26034
dc.description.abstractDenna undersökning har sökt svar på frågan om vilka faktorer som avgör när yrkesverksammalärare bestämmer sig huruvida de vill använda ett datorspel i undervisningen eller inte, och om de skiljer sig från hur lärarstudenter bedömer ett spel. En grupp yrkesverksamma biologilärare har fått provspela spelet Immune Attack och därefter skriva en redogörelse om spelet där de svarar på frågan huruvida de vill använda spelet i sin undervisning eller inte. Dessa svar har jämförts med en liknande undersökning där lärarstudenter spelat spelet. En analys av spelet utifrån RETAIN modellen har gjorts och lärarnas svar har jämförts med denna. Det visade sig att lärarna fann liknande problem med spelet som de som lärarstudenterna funnit. De verksamma lärarna var dock något mer positiva till spelet och var inte heller lika kräsna när det kom till spelets utseende och grafik. Lärarna använde sig dock inte av argument och kriterier för bra spel som de som fanns i RETAIN modellen. Detta tillsammans med faktumet att lärarna hade svårt att peka ut konkreta relativa fördelar med användande av spelet jämfört med ordinarie undervisning pekar på ett behov av ökad kunskap kring användandet av spel i undervisningen hos lärarna. Undersökningen har även visat på att det finns mycket arbete kvar att göra innan det kommer undervisningsspel som kan övertyga lärarna att släppa tid från sin mer traditionella undervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleHur bedömer Biologilärare möjligheten att använda sig av ett undervisningsspel
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record