Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd
dc.contributor.author | Walegren, Marika | sv |
dc.date.accessioned | 2011-06-30T16:23:42Z | |
dc.date.available | 2011-06-30T16:23:42Z | |
dc.date.issued | 2011 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/26036 | |
dc.description.abstract | Syftet med uppsatsen har varit att undersöka vilka attityder slöjdlärare har till läromedel i slöjd. Min huvudfråga är – Hur och varför använder lärare sig av läromedel i slöjd? Min metod har varit strukturerad intervju utförd via telefon med tio slöjdlärare. Det intervjuschema som användes vid intervjuerna har skapats av mig efter läsandet av andra forskares resultat och tankar. Studiens resultat är att det stundtals skiljer sig mellan textilslöjdlärare och trä- och metallslöjdlärare. Majoriteten av trä- och metallslöjdlärare använde sig av läromedel som en källa till idéer och för dessa lärare hade de alltså en idé- och kreativitetsberikande funktion. Majoriteten av textilslöjdlärarna använde sig av läromedel för att få individuellt arbetande elever och för dessa lärare hade de alltså en lärarersättande funktion. Studies relevans för min framtida yrkesroll har med kännedom att göra. Kännedomen om hur man kan resonera vid val av läromedel i slöjd och arbetet med dem. Efter genomförd studie känner jag mig bättre utrustad inför min lärarroll och jag anser att med studiens resultat i bakhuvudet kommer jag kunna göra kvalificerade val gällande läromedel i framtiden. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läromedel | sv |
dc.subject | slöjd | sv |
dc.subject | slöjdlärare | sv |
dc.title | Slöjdlärares attityder till läromedel i slöjd | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |