Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kan
fungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kan
bli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyser
fenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornas
likabehandlingsplaner. Jag har intervjuat fem förskollärare varav fyra arbetar eller har arbetat
med genus på sin förskola under en längre period. Undersökningen visar att genusarbeten i
förskolan är ett komplext arbete och en viktig faktor för att arbetet ska kunna genomsyra
verksamheten är att hela arbetslaget tillsammans deltar i någon form av utbildning där
genusteori ingår. En annan viktig faktor är rektorns roll i arbetet, om det uppstår problem i
arbetslaget med t.ex. någon som slutar är rektorns roll avgörande för att arbetet ska kunna
fortlöpa. Undersökningen visar också vilka brister som finns i de handböcker om
genuspedagogik som finns på marknaden och som oftast används i genusarbetet på förskolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Groth, Ulrika
Keywords
Genusarbete
förskola
skolutveckling
Language
sv