• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Betydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbete

Abstract
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kan fungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kan bli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyser fenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornas likabehandlingsplaner. Jag har intervjuat fem förskollärare varav fyra arbetar eller har arbetat med genus på sin förskola under en längre period. Undersökningen visar att genusarbeten i förskolan är ett komplext arbete och en viktig faktor för att arbetet ska kunna genomsyra verksamheten är att hela arbetslaget tillsammans deltar i någon form av utbildning där genusteori ingår. En annan viktig faktor är rektorns roll i arbetet, om det uppstår problem i arbetslaget med t.ex. någon som slutar är rektorns roll avgörande för att arbetet ska kunna fortlöpa. Undersökningen visar också vilka brister som finns i de handböcker om genuspedagogik som finns på marknaden och som oftast används i genusarbetet på förskolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26041
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26041_1.pdf (170.0Kb)
Date
2011
Author
Groth, Ulrika
Keywords
Genusarbete
förskola
skolutveckling
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV