Show simple item record

dc.contributor.authorGroth, Ulrikasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:23:57Z
dc.date.available2011-06-30T16:23:57Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26041
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen har varit att ta reda på hur långsiktiga genusarbeten i förskolan kan fungera samt vilka förutsättningar och hinder som finns för att långsiktiga genusarbeten kan bli en del av vardagen i förskolan. Metoden jag använt mig av är en fallstudie där jag belyser fenomenet med hjälp av kvalitativa intervjuer samt dokumentanalys av förskolornas likabehandlingsplaner. Jag har intervjuat fem förskollärare varav fyra arbetar eller har arbetat med genus på sin förskola under en längre period. Undersökningen visar att genusarbeten i förskolan är ett komplext arbete och en viktig faktor för att arbetet ska kunna genomsyra verksamheten är att hela arbetslaget tillsammans deltar i någon form av utbildning där genusteori ingår. En annan viktig faktor är rektorns roll i arbetet, om det uppstår problem i arbetslaget med t.ex. någon som slutar är rektorns roll avgörande för att arbetet ska kunna fortlöpa. Undersökningen visar också vilka brister som finns i de handböcker om genuspedagogik som finns på marknaden och som oftast används i genusarbetet på förskolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectGenusarbetesv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.titleBetydelsen av en bred förankring och kompetensutveckling i förskolans genusarbetesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record