Show simple item record

dc.contributor.authorBondesson, Piasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:15Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:15Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26049
dc.description.abstractSyfte Syftet med undersökningen är att studera en erkänt duktig lärares vardag under en veckas tid och på det sättet belysa om och hur elevperspektivet lyfts fram i undervisningen. Den empiriska undersökningen ämnar besvara syftet utifrån sex frågeställningar. Huvudfråga: Huvudfrågan är om en erkänt duktig lärare tar till vara elevernas erfarenheter och upplevelser i undervisningen och vad som styr lärarens planläggning för att införliva detta. Metod och material Kvalitativ forskningsansats användes för att undersöka om en lärare tar till vara elevers erfarenheter i undervisningen. Det genomfördes en djupintervju med en erkänt duktig lärare medårs erfarenhet av undervisning på mellanstadiet. Efter intervjun genomfördes en veckas deltagande observationer för att se om det läraren sa i intervjun även var förankrat i den- nes handlingar i undervisningen. Materialet består av fältanteckningar och observationsprotokoll över vad som hände och sades i undervisningen. Resultat Resultatet visar att läraren anser att ta till vara elevers erfarenheter är en förutsättning för att undervisningen ska bli så opti- mal som möjligt samt för att hon anser att det främjar elevers lust att lära. Resultatet visar att läraren tar till vara elevers erfarenheter i undervisningen. Resultatet visade att läraren styrdes av fem principer av att ta till vara elevernas erfarenheter i undervisningen. Princip 1: en utvecklande vardag för varje elev. Princip : att möta varje elev. Princip 3: respekt och delaktighet. Princip 4: alla elever ska nå målen. Princip 5: processfokus mer än produktfokus. Betydelse för läraryrket Undersökningens betydelse för läraryrket är att andra lärare kan känna igen sig i den beskrivning som ges av hur det kan vara. Lärarrollen så som den visar sig genom Rosa behöver ses i ett sammanhang där eleverna är i centrum för den verk- samhet som planeras. Lärarrollen så som den skildras utifrån Rosas vardag kan ge en beredskap att våga misslyckas efter- som det handlar om subjektiva uppfattningar av vad som är elevers erfarenheter. Undersökningen beskriver vad Rosas arbe- te att ta till vara elevers erfarenheter i undervisningen innebär. Det kan ge ett värde för den som är intresserad av att läsa forskningsresultat eller få idéer. Det som är relevant för läraryrket utifrån denna studie är att det man som lärare säger om undervisningen hänger samman med det man gör i klassrummet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectErfarenhetersv
dc.subjectintersubjektivitetsv
dc.subjectundervisningsv
dc.subjectsv
dc.titleEn vecka i Rosas liv – En etnografisk studie av en lärares arbete med att ta till vara elevers erfarenheter i undervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record