En vecka i Rosas liv – En etnografisk studie av en lärares arbete med att ta till vara elevers erfarenheter i undervisningen
Sammanfattning
Syfte
Syftet med undersökningen är att studera en erkänt duktig lärares vardag under en veckas tid och på det sättet belysa om
och hur elevperspektivet lyfts fram i undervisningen. Den empiriska undersökningen ämnar besvara syftet utifrån sex
frågeställningar.
Huvudfråga:
Huvudfrågan är om en erkänt duktig lärare tar till vara elevernas erfarenheter och upplevelser i undervisningen och vad som
styr lärarens planläggning för att införliva detta.
Metod och material
Kvalitativ forskningsansats användes för att undersöka om en lärare tar till vara elevers erfarenheter i undervisningen. Det
genomfördes en djupintervju med en erkänt duktig lärare medårs erfarenhet av undervisning på mellanstadiet. Efter
intervjun genomfördes en veckas deltagande observationer för att se om det läraren sa i intervjun även var förankrat i den-
nes handlingar i undervisningen. Materialet består av fältanteckningar och observationsprotokoll över vad som hände och
sades i undervisningen.
Resultat
Resultatet visar att läraren anser att ta till vara elevers erfarenheter är en förutsättning för att undervisningen ska bli så opti-
mal som möjligt samt för att hon anser att det främjar elevers lust att lära. Resultatet visar att läraren tar till vara elevers
erfarenheter i undervisningen. Resultatet visade att läraren styrdes av fem principer av att ta till vara elevernas erfarenheter
i undervisningen. Princip 1: en utvecklande vardag för varje elev. Princip : att möta varje elev. Princip 3: respekt och
delaktighet. Princip 4: alla elever ska nå målen. Princip 5: processfokus mer än produktfokus.
Betydelse för läraryrket
Undersökningens betydelse för läraryrket är att andra lärare kan känna igen sig i den beskrivning som ges av hur det kan
vara. Lärarrollen så som den visar sig genom Rosa behöver ses i ett sammanhang där eleverna är i centrum för den verk-
samhet som planeras. Lärarrollen så som den skildras utifrån Rosas vardag kan ge en beredskap att våga misslyckas efter-
som det handlar om subjektiva uppfattningar av vad som är elevers erfarenheter. Undersökningen beskriver vad Rosas arbe-
te att ta till vara elevers erfarenheter i undervisningen innebär. Det kan ge ett värde för den som är intresserad av att läsa
forskningsresultat eller få idéer. Det som är relevant för läraryrket utifrån denna studie är att det man som lärare säger om
undervisningen hänger samman med det man gör i klassrummet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Bondesson, Pia
Nyckelord
Erfarenheter
intersubjektivitet
undervisning
lä
Språk
sv