• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förhållningssätt: En studie om förskollärares förhållningssätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd

Abstract
Sammanfattning: Syftet med min uppsats har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. Hur hanterar pedagogerna olika situationer som uppkommer kring dessa barn och hur påverkar pedagogers agerande barnet. De frågeställningar jag ställer är: Vad har pedagoger för förhållningsätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd? Utgår man från någon/några teorier i det pedagogiska arbetet med barnen? Hur tänker pedagogerna när man behöver förändra en situation i förskolan alltså vad är det som behöver förändras? Vad anser förskollärarna vara väsentligt när det gäller barn i behov av särskilt stöd? Jag har tillämpat intervju som metod för att få svar på frågeställningarna. Mitt valda ämne anser jag är ständigt aktuellt och av betydelse för läraryrket. Som lärare är det väsentligt att alltid arbeta med förhållningssättet eftersom man hela tiden möter nya individer som är olika och har olika behov. Detta är i sin tur avgörande för vilka möjligheter som växer fram för verksamheten och vilka möjligheter barn i behov av särskilt stöd får till utveckling och lärande. Som lärare anser jag att det är viktigt att vi tar ansvar och inte glömmer att det är vi som ska möta barnens behov och inte tvärtom. Detta kräver en medvetenhet om hur man själv påverkar barnen och verksamhet. Det som framkommer i min uppsats är också av betydelse för läraryrket eftersom det visar på att det är flera olika delar som är väsentliga för lärarens möjligheter att skapa ett bra förhållningssätt gentemot barn i behov av särskilt stöd. Det är viktigt att vara medveten om detta för att kunna arbeta med att förbättra lärarnas arbetssituation.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26050
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26050_1.pdf (148.1Kb)
Date
2011
Author
Molin, Frida
Keywords
Barn i behov av särskilt stöd
förhållningssätt,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV