Förhållningssätt: En studie om förskollärares förhållningssätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd
Abstract
Sammanfattning: Syftet med min uppsats har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt
till barn i behov av särskilt stöd. Hur hanterar pedagogerna olika situationer som uppkommer
kring dessa barn och hur påverkar pedagogers agerande barnet. De frågeställningar jag ställer
är: Vad har pedagoger för förhållningsätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd? Utgår man
från någon/några teorier i det pedagogiska arbetet med barnen? Hur tänker pedagogerna när
man behöver förändra en situation i förskolan alltså vad är det som behöver förändras? Vad
anser förskollärarna vara väsentligt när det gäller barn i behov av särskilt stöd? Jag har
tillämpat intervju som metod för att få svar på frågeställningarna.
Mitt valda ämne anser jag är ständigt aktuellt och av betydelse för läraryrket. Som lärare är
det väsentligt att alltid arbeta med förhållningssättet eftersom man hela tiden möter nya
individer som är olika och har olika behov. Detta är i sin tur avgörande för vilka möjligheter
som växer fram för verksamheten och vilka möjligheter barn i behov av särskilt stöd får till
utveckling och lärande. Som lärare anser jag att det är viktigt att vi tar ansvar och inte
glömmer att det är vi som ska möta barnens behov och inte tvärtom. Detta kräver en
medvetenhet om hur man själv påverkar barnen och verksamhet. Det som framkommer i min
uppsats är också av betydelse för läraryrket eftersom det visar på att det är flera olika delar
som är väsentliga för lärarens möjligheter att skapa ett bra förhållningssätt gentemot barn i
behov av särskilt stöd. Det är viktigt att vara medveten om detta för att kunna arbeta med att
förbättra lärarnas arbetssituation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Molin, Frida
Keywords
Barn i behov av särskilt stöd
förhållningssätt,
Language
sv