• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förhållningssätt: En studie om förskollärares förhållningssätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med min uppsats har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn i behov av särskilt stöd. Hur hanterar pedagogerna olika situationer som uppkommer kring dessa barn och hur påverkar pedagogers agerande barnet. De frågeställningar jag ställer är: Vad har pedagoger för förhållningsätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd? Utgår man från någon/några teorier i det pedagogiska arbetet med barnen? Hur tänker pedagogerna när man behöver förändra en situation i förskolan alltså vad är det som behöver förändras? Vad anser förskollärarna vara väsentligt när det gäller barn i behov av särskilt stöd? Jag har tillämpat intervju som metod för att få svar på frågeställningarna. Mitt valda ämne anser jag är ständigt aktuellt och av betydelse för läraryrket. Som lärare är det väsentligt att alltid arbeta med förhållningssättet eftersom man hela tiden möter nya individer som är olika och har olika behov. Detta är i sin tur avgörande för vilka möjligheter som växer fram för verksamheten och vilka möjligheter barn i behov av särskilt stöd får till utveckling och lärande. Som lärare anser jag att det är viktigt att vi tar ansvar och inte glömmer att det är vi som ska möta barnens behov och inte tvärtom. Detta kräver en medvetenhet om hur man själv påverkar barnen och verksamhet. Det som framkommer i min uppsats är också av betydelse för läraryrket eftersom det visar på att det är flera olika delar som är väsentliga för lärarens möjligheter att skapa ett bra förhållningssätt gentemot barn i behov av särskilt stöd. Det är viktigt att vara medveten om detta för att kunna arbeta med att förbättra lärarnas arbetssituation.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26050
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26050_1.pdf (148.1Kb)
Datum
2011
Författare
Molin, Frida
Nyckelord
Barn i behov av särskilt stöd
förhållningssätt,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV