Show simple item record

dc.contributor.authorFrennberg, Eriksv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:22Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:22Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26052
dc.description.abstractSyftet med den här uppsatsen är att nå en fördjupad insikt i vad man undervisar i ämnet Musik på två olika High schools i San Francisco Bay Area samt vad som påverkar lärarna i deras undervisningsurval. De centrala temana behandlar undervisningens innehåll och mål samt elevernas inflytande över undervisningen. Jag valde att ge- nomföra studien utifrån ett svenskt forskningsperspektiv. Jag valde också att använda mig av kvalitativa fallstu- dier som forskningsmetod. Det visade sig både i litteraturen och i mina resultat att det råder en diskrepans mellan mål för ett ämne och för vad som faktiskt undervisas. Lärare prioriterar en del av de moment som ingår i ämnet, medan andra faller bort. Något som påverkade lärarna i studien i deras undervisningsurval var ämnets traditioner och historia. Elevernas inflytande över undervisningen var marginellt trots att lärarna gav uttryck för att de vär- derade elevinflytande högt.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHigh Schoolsv
dc.subjectMusikundervisningsv
dc.subjectElevinflytandesv
dc.titleEn inblick i musikundervisningen i San Francisco.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record