En inblick i musikundervisningen i San Francisco.
Sammanfattning
Syftet med den här uppsatsen är att nå en fördjupad insikt i vad man undervisar i ämnet Musik på två olika High
schools i San Francisco Bay Area samt vad som påverkar lärarna i deras undervisningsurval. De centrala temana
behandlar undervisningens innehåll och mål samt elevernas inflytande över undervisningen. Jag valde att ge-
nomföra studien utifrån ett svenskt forskningsperspektiv. Jag valde också att använda mig av kvalitativa fallstu-
dier som forskningsmetod. Det visade sig både i litteraturen och i mina resultat att det råder en diskrepans mellan
mål för ett ämne och för vad som faktiskt undervisas. Lärare prioriterar en del av de moment som ingår i ämnet,
medan andra faller bort. Något som påverkade lärarna i studien i deras undervisningsurval var ämnets traditioner
och historia. Elevernas inflytande över undervisningen var marginellt trots att lärarna gav uttryck för att de vär-
derade elevinflytande högt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Frennberg, Erik
Nyckelord
High School
Musikundervisning
Elevinflytande
Språk
sv