Visa enkel post

dc.contributor.authorThörner, Carolinesv
dc.contributor.authorLarsson, Malinsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:24Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:24Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26053
dc.description.abstractVi ville undersöka om textuppgifter i matematikböcker för årskurserna tre, fyra och fem ger träning av modellering. Vi ville även titta på vad det fanns för likheter och skillnader, i träning av modellering, mellan läroböckerna inom varje årskurs. Vår huvudfråga var Vad finns det för likheter och skillnader mellan de olika läromedlen i träning av modellering? För att få reda på svaret gjorde vi en kvalitativ litteraturstudie av nio matematikböcker från tre olika förlag. Resultatet visade att en stor andel av böckerna innehöll få textuppgifter som tränar modellering. De innehöll alltså mestadels textuppgifter där operationen som ska användas var given. Efter att ha tagit del av forskning har vi förstått att sådana uppgifter inte leder till träning av modellering, det vill säga att välja räknesätt och lösningsmetod. Genom att ta del av denna studie kan lärare och lärarstudenter i matematik bli uppmärksamma på hur stor betydelse läroböckernas upplägg har för vad eleverna slutligen lär sig. Detta är viktigt eftersom många lärare är bundna till läroboken och inte använder några andra läromedel i sin undervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematikundervisningsv
dc.subjectmodelleringsv
dc.subjecttextuppgiftsv
dc.subjectlsv
dc.titleVilken betydelse har matematikböckers utformning för träning av modellering? En studie av läromedel för årskurs tre, fyra och femsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post