Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?
Abstract
Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför-
måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådan
påverkan.
Frågeställningar:
1. Påverkas elevernas prestationsförmåga i olika ämnen av tvåspråkighet?
. Vilka anledningar ligger bakom bättre respektive sämre prestationsförmåga?
Metod: Vi har använt oss av kvalitativa undersökningar med strukturerade intervjuer
och observationer. 6 intervjuer genomfördes med elever i årskurs 9,medspråklärare,
en med MA/NO lärare och en med modersmålslärare i en grundskola där invandrarele-
ver utgör 99 % av skolans elevantal. Intervjuerna har spelats in med hjälp av bandspela-
re och sammanfattats. Observationerna har antecknats och sammanfattats.
Resultat: Eleverna får modersmålundervisning en gång i veckan i 80 minuter. Få antal
elever närvarar vid modersmålundervisningarna på grund av olika anledningar som kan
vara tiden för lektionerna, identitetsproblem (alltså skammen av att vara annorlunda),
eller dåligt engagemang från föräldrarnas sida. Utifrån pedagogernas perspektiv är två-
språkigas prestationsförmåga sämre än enspråkigas på grund av ett begränsat ordförråd.
Eleverna har svårigheter i teoretiska ämnen, speciellt NO och SO. Åtgärder som vidtas
är att de placeras i mindre grupper och får arbeta i långsammare tempo i förhoppning
om förbättring. Eleverna kodväxlar ofta i klassen men lärarna tillåter inte det. Däremot
talar modersmålsläraren ett blandat språk med eleverna under modersmålsundervisning-
en. Någon form av samarbete finns inte mellan modersmållärarna och språklärarna.
-1-
Degree
Student essay