• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tvåspråkighet - Hinder eller möjlighet?

Sammanfattning
Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka och klargöra hur elevernas prestationsför- måga påverkas av att vara tvåspråkiga och vilka anledningar som ligger bakom sådan påverkan. Frågeställningar: 1. Påverkas elevernas prestationsförmåga i olika ämnen av tvåspråkighet? . Vilka anledningar ligger bakom bättre respektive sämre prestationsförmåga? Metod: Vi har använt oss av kvalitativa undersökningar med strukturerade intervjuer och observationer. 6 intervjuer genomfördes med elever i årskurs 9,medspråklärare, en med MA/NO lärare och en med modersmålslärare i en grundskola där invandrarele- ver utgör 99 % av skolans elevantal. Intervjuerna har spelats in med hjälp av bandspela- re och sammanfattats. Observationerna har antecknats och sammanfattats. Resultat: Eleverna får modersmålundervisning en gång i veckan i 80 minuter. Få antal elever närvarar vid modersmålundervisningarna på grund av olika anledningar som kan vara tiden för lektionerna, identitetsproblem (alltså skammen av att vara annorlunda), eller dåligt engagemang från föräldrarnas sida. Utifrån pedagogernas perspektiv är två- språkigas prestationsförmåga sämre än enspråkigas på grund av ett begränsat ordförråd. Eleverna har svårigheter i teoretiska ämnen, speciellt NO och SO. Åtgärder som vidtas är att de placeras i mindre grupper och får arbeta i långsammare tempo i förhoppning om förbättring. Eleverna kodväxlar ofta i klassen men lärarna tillåter inte det. Däremot talar modersmålsläraren ett blandat språk med eleverna under modersmålsundervisning- en. Någon form av samarbete finns inte mellan modersmållärarna och språklärarna. -1-
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26055
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26055_1.pdf (205.7Kb)
Datum
2011
Författare
Toma, Rasha
Tofik, Hero
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV