”Forskningen understryker denna åsikt.” – en granskning av läromedlet SET och sex av Birgitta Kimber och Fianne Petersson
Abstract
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att granska läromedlet SET och sex. Syftet med granskningen är
att belysa vikten av att läromedel ska vara förankrat i forskning och kopplat till skolans styrdokument. För att
uppnå syftena preciseras följande frågeställningar:
- Vad grundar sig läromedlet SET och sex på?
- Vilket mål och syfte har läromedlet SET och sex?
Den metod som användes för att uppnå syftet och söka svar på frågeställningarna var kvalitativ textanalys.
Metoden innebär att ett analysredskap ska arbetas fram. I den föreliggande undersökningen användes sju
granskningsfrågor som ett analysredskap. Centralt innebar metoden en grundlig läsning av en text och en djup
tolkning av textens innebörd. Den text som analyserades var läromedlet SET och sex av Birgitta Kimber och
Fianne Petersson. Det är ett läromedel som kombinerar SET-metoden och sex- och samlevnadsundervisningen.
Granskningen visade att läromedlet SET och sex vid en första läsning framstod som ett genomarbetat läromedel,
då författarna omnämner både forskning, läroteorier, styrdokument samt syfte och mål med läromedlet. Vid en
noggrannare läsning framkom att läromedlet hade stora brister inom alla granskade områden.
Då det sedan 1991 inte finns någon statlig läromedelsgranskning är det högst väsentligt att den enskilde
pedagogen har förmågan att själv kunna granska de läromedel som används i verksamheten. Vår studie ger ett
analysverktyg, i form av granskningsfrågor, som även kan appliceras på andra läromedel i annan undervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Boman, Sara
Gärdeborn, Annika
Keywords
Läromedelsgranskning
sex- och samlevnadsundervisn
Language
sv