• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Forskningen understryker denna åsikt.” – en granskning av läromedlet SET och sex av Birgitta Kimber och Fianne Petersson

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att granska läromedlet SET och sex. Syftet med granskningen är att belysa vikten av att läromedel ska vara förankrat i forskning och kopplat till skolans styrdokument. För att uppnå syftena preciseras följande frågeställningar: - Vad grundar sig läromedlet SET och sex på? - Vilket mål och syfte har läromedlet SET och sex? Den metod som användes för att uppnå syftet och söka svar på frågeställningarna var kvalitativ textanalys. Metoden innebär att ett analysredskap ska arbetas fram. I den föreliggande undersökningen användes sju granskningsfrågor som ett analysredskap. Centralt innebar metoden en grundlig läsning av en text och en djup tolkning av textens innebörd. Den text som analyserades var läromedlet SET och sex av Birgitta Kimber och Fianne Petersson. Det är ett läromedel som kombinerar SET-metoden och sex- och samlevnadsundervisningen. Granskningen visade att läromedlet SET och sex vid en första läsning framstod som ett genomarbetat läromedel, då författarna omnämner både forskning, läroteorier, styrdokument samt syfte och mål med läromedlet. Vid en noggrannare läsning framkom att läromedlet hade stora brister inom alla granskade områden. Då det sedan 1991 inte finns någon statlig läromedelsgranskning är det högst väsentligt att den enskilde pedagogen har förmågan att själv kunna granska de läromedel som används i verksamheten. Vår studie ger ett analysverktyg, i form av granskningsfrågor, som även kan appliceras på andra läromedel i annan undervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26058
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26058_1.pdf (765.6Kb)
Datum
2011
Författare
Boman, Sara
Gärdeborn, Annika
Nyckelord
Läromedelsgranskning
sex- och samlevnadsundervisn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV