Show simple item record

dc.contributor.authorJansson, Fridasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:37Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:37Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26059
dc.description.abstractFrågeställningar • Hur erfar lärare att deras utgångsläge som ledare har förändrats i relation till elevers ökade delaktighet och ansvar? • Hur kan man som lärare se elevens frimodighet, medvetenhet och inflytande som en tillgång istället för hot? Metod För att kunna besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativ intervjustudie med nio lärare. Metoden valdes för att kunna lyfta fram kvalitéer i lärares upplevelser kring den förändrade lärar- och elevrollen. Intervjuerna resulterade i en analytisk beskrivning av lärares upplevelser. Resultat Lärare erfar att eleverna har fått större inflytande och delaktighet i undervisningen. Elever har också fått större ansvar för sitt lärande och är på så vis mer medveten. Även om eleverna tar för sig mer, drivs av lust och vilja i större utsträckning än förut så erfar inte lärare det som ett hot mot deras lärarroll. De tvingas visserligen motivera mer och arbeta för elevernas förtroende men lärare upplever ändå den förändrade elevrollen som positiv. Eleverna är inte lika försagda som förr och förkovrar skolans verksamhet och lärare upplever att de har ett större utbyte av eleverna nu. Betydelse för läraryrket Om man har uppfattningen att elever är som förr, på så vis att man som lärare har en naturlig auktoritet och eleverna bara kommer att lyda, kan man bli ställd när man upptäcker att eleverna är ifrågasättande, medvetna och vill veta varför de ska göra saker och ting i skolan. Uppsatsen framhåller hur man kan se den frimodiga eleven som en tillgång och inte som ett hot mot lärarrollen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLärarrollensv
dc.subjectelevrollensv
dc.subjectfrimodigsv
dc.subjectauktoritetsv
dc.subjectdelsv
dc.titleNio lärares upplevelser av sin förändrade lärarroll i ljuset av den frimodiga elevensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record