Nio lärares upplevelser av sin förändrade lärarroll i ljuset av den frimodiga eleven
Abstract
Frågeställningar
• Hur erfar lärare att deras utgångsläge som ledare har förändrats i relation till elevers ökade delaktighet
och ansvar?
• Hur kan man som lärare se elevens frimodighet, medvetenhet och inflytande som en tillgång istället för
hot?
Metod
För att kunna besvara frågeställningarna genomfördes en kvalitativ intervjustudie med nio lärare. Metoden
valdes för att kunna lyfta fram kvalitéer i lärares upplevelser kring den förändrade lärar- och elevrollen.
Intervjuerna resulterade i en analytisk beskrivning av lärares upplevelser.
Resultat
Lärare erfar att eleverna har fått större inflytande och delaktighet i undervisningen. Elever har också fått större
ansvar för sitt lärande och är på så vis mer medveten. Även om eleverna tar för sig mer, drivs av lust och vilja i
större utsträckning än förut så erfar inte lärare det som ett hot mot deras lärarroll. De tvingas visserligen motivera
mer och arbeta för elevernas förtroende men lärare upplever ändå den förändrade elevrollen som positiv.
Eleverna är inte lika försagda som förr och förkovrar skolans verksamhet och lärare upplever att de har ett större
utbyte av eleverna nu.
Betydelse för läraryrket
Om man har uppfattningen att elever är som förr, på så vis att man som lärare har en naturlig auktoritet och
eleverna bara kommer att lyda, kan man bli ställd när man upptäcker att eleverna är ifrågasättande, medvetna och
vill veta varför de ska göra saker och ting i skolan. Uppsatsen framhåller hur man kan se den frimodiga eleven
som en tillgång och inte som ett hot mot lärarrollen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Jansson, Frida
Keywords
Lärarrollen
elevrollen
frimodig
auktoritet
del
Language
sv