• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever i samspel-en studie om roller och strukturer i klasser på naturvetenskapliga programmet.

Abstract
Syfte med undersökningen är att vidga förståelsen för hur roller och de strukturer grupper uppbyggda av påverkar den enskilde eleven. Data har samlats in genom observationer och intervjuer i tre årskurser på det naturvetenskapliga programmet. Fokus i mitt arbete har dels legat på olika delar av klassrumssituationen och företeelser som kan signalera hur gruppen är strukturerad och hur rollerna är fördelade, och dels har jag fokuserat på aspekter som blir tydliga i det man kan kalla klassprocessen. Den process som börjar med att en grupp individer samlas under samma beteckning till att så smångingom bli en klass med normer, strukturer, förväntningar och roller och hur dessa aspekter påverkar individen. Att som lärare ha kunskap och medvetenhet om hur roller och strukturer fungerar i kollektiv och för den enskilda individen gör honom eller henne bättre rustad att möta läroplanens krav att alla elever ska behandlas lika och samtidigt individuellt. De synliga och hörbara signalerna på roller och strukturer kan fungera som värdefulla redskap för att kunna upptäcka och påverka enskilda individer som gruppen som helhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/26060
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_26060_1.pdf (331.7Kb)
Date
2011
Author
Karlsson, Hanna
Keywords
Gymnasiet
roller
strukturer
hierarkier
symboli
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV