• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever i samspel-en studie om roller och strukturer i klasser på naturvetenskapliga programmet.

Sammanfattning
Syfte med undersökningen är att vidga förståelsen för hur roller och de strukturer grupper uppbyggda av påverkar den enskilde eleven. Data har samlats in genom observationer och intervjuer i tre årskurser på det naturvetenskapliga programmet. Fokus i mitt arbete har dels legat på olika delar av klassrumssituationen och företeelser som kan signalera hur gruppen är strukturerad och hur rollerna är fördelade, och dels har jag fokuserat på aspekter som blir tydliga i det man kan kalla klassprocessen. Den process som börjar med att en grupp individer samlas under samma beteckning till att så smångingom bli en klass med normer, strukturer, förväntningar och roller och hur dessa aspekter påverkar individen. Att som lärare ha kunskap och medvetenhet om hur roller och strukturer fungerar i kollektiv och för den enskilda individen gör honom eller henne bättre rustad att möta läroplanens krav att alla elever ska behandlas lika och samtidigt individuellt. De synliga och hörbara signalerna på roller och strukturer kan fungera som värdefulla redskap för att kunna upptäcka och påverka enskilda individer som gruppen som helhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26060
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26060_1.pdf (331.7Kb)
Datum
2011
Författare
Karlsson, Hanna
Nyckelord
Gymnasiet
roller
strukturer
hierarkier
symboli
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV