Digital teknik i klassrummet
Sammanfattning
Varje dag som lärare ställs man inför nya utmaningar. En av de stora utmaningarna är att
variera undervisningen efter elevernas behov. För att undervisningen ska kännas stimulerande
för eleverna måste undervisningen anpassas efter elevernas förutsättningar och deras skilda
lärstilar. Det är känt att lärarens förmåga att lära ut är den enskilt viktigaste faktorn för god
undervisningseffektivitet. I detta arbete har vi intresserat oss för vilka verktyg vi lärare kan
använda för att göra undervisningen mera stimulerande, intressant och i förlängningen mera
effektiv. Under de senaste åren har Informations kommunikationsteknik (IKT) blivit vanligare
som ett verktyg för lärare i undervisningssituationer. Syftet med detta arbete var att genom en
kvantitativ och kvalitativ ansats öka vår förståelse huruvida användning av IKT i
undervisningen de facto ökar inlärningen hos eleverna. Studien visade att det var svårt att visa
på en konkret ökad inlärning hos eleverna med IKT i undervisningen jämfört med traditionell
undervisning under våra experimentella förhållanden. IKT i undervisningen ökade dock
elevernas motivation för inlärning vilket kan tyda på att IKT kan hjälpa oss lärare att göra
undervisningen mera varierad och därmed mera intressant både för oss själva som lärare och
för eleven.
Examinationsnivå
Student essay