Planering av undervisning för hållbar utveckling
Abstract
Syftet med studien är att ta reda på vad undervisning för hållbar utveckling kan innebära för lärare i grundskolan
samt hur planeringen av sådan undervisning kan se ut. Fokus riktas mot i vilken grad hållbar utveckling är
integrerat i undervisningen, lärarnas tolkningar av nationella och lokala mål, gemensam samordning och
planering för progression mellan skolår ett till nio samt vad lärarna vill att undervisningen för hållbar utveckling
skall leda till. Undersökningsfältet är en kommunal skola i Göteborg. För att besvara frågeställningarna har en
enkätstudie med 8 lärare samt intervjuer med tre lärare gjorts. Resultatet visar att lärarna har olika syn på vad
undervisning för hållbar utveckling skall innefatta och leda till. På skolan saknas den planering för progression
och samordning mellan tidigare och senare skolår som betonas i denna studies litteraturöversikt. I viss
utsträckning arbetar lärare på skolan för att främja elevernas integration av kunskaper från olika ämnesområden
men detta sker inte i alla arbetslag. En didaktisk konsekvens av de resultat som framkommer i studien tycks vara
att undervisningen för hållbar utveckling står eller faller med varje enskild lärares utbildning, intresse och tid.
Därmed garanteras inte alla elever på den undersökta skolan en undervisning som bygger på den helhetssyn som
krävs för att utveckla förståelse för frågor rörande hållbar utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Westöö, Anna
Keywords
Undervisning för hållbar utveckling
planering av
Language
sv