• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Planering av undervisning för hållbar utveckling

Sammanfattning
Syftet med studien är att ta reda på vad undervisning för hållbar utveckling kan innebära för lärare i grundskolan samt hur planeringen av sådan undervisning kan se ut. Fokus riktas mot i vilken grad hållbar utveckling är integrerat i undervisningen, lärarnas tolkningar av nationella och lokala mål, gemensam samordning och planering för progression mellan skolår ett till nio samt vad lärarna vill att undervisningen för hållbar utveckling skall leda till. Undersökningsfältet är en kommunal skola i Göteborg. För att besvara frågeställningarna har en enkätstudie med 8 lärare samt intervjuer med tre lärare gjorts. Resultatet visar att lärarna har olika syn på vad undervisning för hållbar utveckling skall innefatta och leda till. På skolan saknas den planering för progression och samordning mellan tidigare och senare skolår som betonas i denna studies litteraturöversikt. I viss utsträckning arbetar lärare på skolan för att främja elevernas integration av kunskaper från olika ämnesområden men detta sker inte i alla arbetslag. En didaktisk konsekvens av de resultat som framkommer i studien tycks vara att undervisningen för hållbar utveckling står eller faller med varje enskild lärares utbildning, intresse och tid. Därmed garanteras inte alla elever på den undersökta skolan en undervisning som bygger på den helhetssyn som krävs för att utveckla förståelse för frågor rörande hållbar utveckling.            
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/26062
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_26062_1.pdf (314.1Kb)
Datum
2011
Författare
Westöö, Anna
Nyckelord
Undervisning för hållbar utveckling
planering av
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV