Motivation. Hur kan lärare motivera elever?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare kan motivera elever till lärande i de högre
åldrarna i grundskolan och i gymnasium. Vi ställde oss följande fråga: Hur uppfattar lärare att
de kan motivera elever till lärande? Vi har utgått ifrån hur litteraturen beskriver fenomenet
motivation. Beroende på vilken kontext fenomenet motivation befinner sig i, har det genom
tiderna definierats på många olika sätt. Därför refereras fenomenet till begrepp i vår studie
som den inre och yttre motivationen samt kunskapssyn. Motivation är en inre process som är
svår att mäta som vi istället får bilda oss en uppfattning om. Den empiriska delen av arbetet
utgörs av den kvalitativa metoden som riktar sitt intresse mot individen, där vi i vår teoretiska
utgångspunkt har inspirerats av ett hermeneutiskt - fenomenologiskt perspektiv. Metoden
består av 6 stycken fokusintervjuer med lärare. Vi har intresserat oss för att förstå motivation
som ett socialt fenomen, utifrån hur de intervjuade lärarna upplever sin egen livsvärld. Vårt
material har analyserats med utgångspunkt i en kategorisering som kom att leda till rubrikerna
relationer, förhållningssätt och entusiasm utifrån en helhetssyn av insamlat datamaterial.
Resultatet av vår studie visar att läraryrket är en mångfasetterad profession. Lärarens
personlighet har stor betydelse i att skapa goda relationer, stärka elevens självförtroende,
tillhandahålla meningsfulla arbetsuppgifter och att entusiasmera samt ha ett positivt
förhållningssätt till eleverna. Det är meningsfullt att skapa en god relation till eleverna för att
sedan arbeta vidare med både ämnet och motivationen. Lärare är förebilder som elever
speglar sig i. En positiv elevsyn är en del av grunden för kommunikationen mellan lärare och
elev och därmed också för undervisning. När en människa blir sedd blir hon bekräftad för den
hon är.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2011Författare
Wretborn, Christina
ERIKSSON BERGESTIG, ANN-KRISTIN
Nyckelord
Motivation
bemötande
entusiasm
bekräftelse
Språk
sv