Visa enkel post

dc.contributor.authorWretborn, Christinasv
dc.contributor.authorERIKSSON BERGESTIG, ANN-KRISTINsv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:45Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:45Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26063
dc.description.abstractSammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka hur lärare kan motivera elever till lärande i de högre åldrarna i grundskolan och i gymnasium. Vi ställde oss följande fråga: Hur uppfattar lärare att de kan motivera elever till lärande? Vi har utgått ifrån hur litteraturen beskriver fenomenet motivation. Beroende på vilken kontext fenomenet motivation befinner sig i, har det genom tiderna definierats på många olika sätt. Därför refereras fenomenet till begrepp i vår studie som den inre och yttre motivationen samt kunskapssyn. Motivation är en inre process som är svår att mäta som vi istället får bilda oss en uppfattning om. Den empiriska delen av arbetet utgörs av den kvalitativa metoden som riktar sitt intresse mot individen, där vi i vår teoretiska utgångspunkt har inspirerats av ett hermeneutiskt - fenomenologiskt perspektiv. Metoden består av 6 stycken fokusintervjuer med lärare. Vi har intresserat oss för att förstå motivation som ett socialt fenomen, utifrån hur de intervjuade lärarna upplever sin egen livsvärld. Vårt material har analyserats med utgångspunkt i en kategorisering som kom att leda till rubrikerna relationer, förhållningssätt och entusiasm utifrån en helhetssyn av insamlat datamaterial. Resultatet av vår studie visar att läraryrket är en mångfasetterad profession. Lärarens personlighet har stor betydelse i att skapa goda relationer, stärka elevens självförtroende, tillhandahålla meningsfulla arbetsuppgifter och att entusiasmera samt ha ett positivt förhållningssätt till eleverna. Det är meningsfullt att skapa en god relation till eleverna för att sedan arbeta vidare med både ämnet och motivationen. Lärare är förebilder som elever speglar sig i. En positiv elevsyn är en del av grunden för kommunikationen mellan lärare och elev och därmed också för undervisning. När en människa blir sedd blir hon bekräftad för den hon är.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectentusiasmsv
dc.subjectbekräftelsesv
dc.titleMotivation. Hur kan lärare motivera elever?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post