Show simple item record

dc.contributor.authorFazlic, Arminasv
dc.date.accessioned2011-06-30T16:24:47Z
dc.date.available2011-06-30T16:24:47Z
dc.date.issued2011sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/26064
dc.description.abstractSammanfattning: Denna studie handlar om mellanstadieflickors mobbningstendenser; hur de uppstår, yttras och vem mobbaren och offret är. Syftet är därmed att ta reda på hur flickor talar kring de faktorer som leder till mobbning och deras förslag på förebyggande åtgärder. Detta föranledde följande frågeställningar; Hur beskriver flickorna att mobbningen tar sig uttryck? Hur anser flickor att mobbning uppstår och vem kan bli mobbare respektive offer? Och på vilka sätt anser flickorna att skolan skall agera för att förebygga mobbning? Arbetet är uppbyggt kring litteratur och forskning i ämnet. Under arbetets gång blev bristen på litteratur och tidigare forskning kring enbart flickors mobbning, väldigt tydlig. I denna studie användes en kvalitativ samtals intervju i grupper. Studien belyser uppfattningar om mobbning ur ett elevperspektiv. Jag ville att flickorna skulle beskriva flickors sätt att mobba utifrån sin egen upplevelse. Intervjuerna genomfördes i tre olika grupper med 4-6 flickor i varje. Resultatet pekar på att den särskilda mobbning som bedrivs av flickor är ytterst mångfacetterad. Den är svår att upptäcka och väldigt subtil inför de vuxnas ögon. Flickorna själva kan känna igen varje nyansering och växling, de förstår precis vem som är mobbad, vem som är offer och varför. Resultatet visar också hur vi vuxna ofta inte uppfattar mobbningen och låter oss luras av mobbarens snälla fasad menar flickorna. Att känna till de olika nyanser som flickors mobbning bedrivs med, är av stor vikt för oss lärare. Då mobbningen är ytterst subtil och flickorna duktiga på att dölja den är det viktigt att vi har kännedom om vilka signaler vi ska titta efter. Det viktigt att vi ökar vår medvetenhet och tar våra förutfattade uppfattningar om vissa flickor åtsidan när vi försöker komma underfund med en misstänkt mobbningssituation.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectfaktorersv
dc.subjectaggressivitetsv
dc.subjectflickorsv
dc.subjectelevpesv
dc.title”Det där har du säkert missförstått, hon som alltid är så snäll” En studie baserad på tre gruppintervjuer med flickor kring mobbning  sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record