”Det där har du säkert missförstått, hon som alltid är så snäll” En studie baserad på tre gruppintervjuer med flickor kring mobbning
Abstract
Sammanfattning:
Denna studie handlar om mellanstadieflickors mobbningstendenser; hur de uppstår, yttras och vem mobbaren och offret
är. Syftet är därmed att ta reda på hur flickor talar kring de faktorer som leder till mobbning och deras förslag på
förebyggande åtgärder. Detta föranledde följande frågeställningar; Hur beskriver flickorna att mobbningen tar sig
uttryck? Hur anser flickor att mobbning uppstår och vem kan bli mobbare respektive offer? Och på vilka sätt anser
flickorna att skolan skall agera för att förebygga mobbning?
Arbetet är uppbyggt kring litteratur och forskning i ämnet. Under arbetets gång blev bristen på litteratur och tidigare
forskning kring enbart flickors mobbning, väldigt tydlig. I denna studie användes en kvalitativ samtals intervju i
grupper. Studien belyser uppfattningar om mobbning ur ett elevperspektiv. Jag ville att flickorna skulle beskriva
flickors sätt att mobba utifrån sin egen upplevelse. Intervjuerna genomfördes i tre olika grupper med 4-6 flickor i varje.
Resultatet pekar på att den särskilda mobbning som bedrivs av flickor är ytterst mångfacetterad. Den är svår att
upptäcka och väldigt subtil inför de vuxnas ögon. Flickorna själva kan känna igen varje nyansering och växling, de
förstår precis vem som är mobbad, vem som är offer och varför. Resultatet visar också hur vi vuxna ofta inte uppfattar
mobbningen och låter oss luras av mobbarens snälla fasad menar flickorna.
Att känna till de olika nyanser som flickors mobbning bedrivs med, är av stor vikt för oss lärare. Då mobbningen är
ytterst subtil och flickorna duktiga på att dölja den är det viktigt att vi har kännedom om vilka signaler vi ska titta efter.
Det viktigt att vi ökar vår medvetenhet och tar våra förutfattade uppfattningar om vissa flickor åtsidan när vi försöker
komma underfund med en misstänkt mobbningssituation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Fazlic, Armina
Keywords
mobbning
faktorer
aggressivitet
flickor
elevpe
Language
sv